Bokföra alkoholskatt/punktskatt

6
Hejsan!

Normalt så bokför man alkoholskatt som förfallit pga försäljning till kund (Systembolag/HoReCa) på konto 2669 (KREDIT) enligt BAS 2013 för att vid inbetalning till skatteverket bokföra DEBET på samma konto.

Jag har precis startat min firma och har inte kommit igång med försäljning än men har däremot köpt in varorna. Eftersom en av leverantörerna inte var anslutet till EMCS så innebär det att alkoholskatten förfaller vid införseln trots att jag har ett skatteupplag. Alltså, jag måste betala in all alkoholskatt trots att det ligger på skatteupplaget.

Skatteverket säger att jag kommer att ha detta till godo när jag senare börjat deklarera alkoholskatten när det lämnar skatteupplaget (bl a att jag skall göra avdrag etc).

Frågan är bara hur bokför jag denna "säkerhet"? Skall jag göra detta på 2669 som DEBET vilket innebär att skuldkontot blir negativt (nu i början) eller skall jag bokföra detta som ett slags fordran? Om jag bokför som DEBET på 2669 så jämnar det ut sig efterhand som försäljningen pågår, eller detta är bara dumt och otydligt? Vad säger ni som kan?

Nicolas
1469
246
Eftersom du ska ta pengarna nånstans ifrån, och det kontot debiteras, så måste det bli en kreditpost. Annars kommer du ju inte ur verifikationen. Sen tycker jag det är förvillande när man får debetposter på skuldkontona, men det är ju mest vid bokslutet som man får se upp lite. Under löpande år så spelar det ju inte så stor roll.
6
@ingvar48 Jag betalar direkt ifrån bankkonto så då krediteras väl den? (nått jag missar? :unsure: ) Betalar in till Skatteverkets konto: 1920 K 1000 (betalar från bankkonto) 2669 D 1000 (debiterar punktskattekontot, minskar skulden) … detta ger ett -1000 i skuld och detta kan ju vara lite förvillande som du säger. Men, rättar till sig efterhand som jag säljer …. Skapar kundfaktura: 1511 D 137,50 (kundfordring) 2669 K 10 (får in alkoholskatt från försäljning) 3001 K 100 (intäkt) 2611 K 27,50 (utgående moms) 1460 K 50 (minska lager) 4515 D 50 (varukostnad vid lageruttag) … detta gör att punktskattekontot 2669 (som just nu är i minus) "ökar" med 10 från -1000 till -990. Mao, jag har utnyttjat 10 av mitt "tillgodo" på kontot. Men, det kanske är förvillande som du säger, det kanske är bättre att göra den initiala inbetalningen som en fordran i stället och göra bokföringen på ett annat sätt? Vad tycker du/ni? :)
1469
246
Debet = plus Kredit = Minus. DEt blir ju kredit ( minus) på bankkontot eftersom det är därifrån du tar pengarna. Och då blir det Debet ( plus ) på 2669, dvs + 1000. Och eftersom 2669 är ett skuldkonto där man normalt bara har just skulder, så tycker jag det ser förvirrande ut när man då får ett plus-saldo där. Alltså en fordran. Hade du inte fått börja med den här förskottsinbetalningen av skatten, så hade det ju stämt bättre, eftersom det då först skulle blivit skulder på 2669 när du säljer dina varor, i väntan på att du betalar skatten.
6
Ja, absolut, förstår att jag förvillar till det extra när jag säger att det blir minus när jag gör debit på skuldkontot. Visst minskar jag skulden (+) i verifikation men det blir ju en minuspost i balansräkningen eftersom jag ännu inte har hunnit med att kreditera "av" på skuldkontot, iaf i mitt bokföringsprogram (iOrdning). Inser att det är förvillande och kommer därför att försöka göra om det till en fordran i stället, känns mer logiskt när jag tänker på det. :) Tack för inputen Ingvar48!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.