kundfordring - kontantmetoden

12
Jag använder mig av kontantmetoden.

Frågan:
Jag fakturerade kunder förra året och dessa har betalats in detta år. (Kundfordringar)
Hur ska jag bokföra dessa?
Om jag har förstått det rätt så ska jag bokföra det som en vanlig inbetalning detta år!?

mvh
Henriksinho
1009
206
Hej, Om du har haft ett bokslut mellan då fakturan skickades och betalningen erhålles ligger fakturabeloppet som en kundfordring (debet konto 1510). När du då erhåller betalningen bokför du inbetalningen (tex bank) debet konto 1930, och kredit kundfordringar konto 1510. Mvh Johan www.bocekonomi.se
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
12
Så enkelt alltså!? Tack för hjälpen! Henriksinho
1468
246
Ett klassiskt misstag när man bokför enligt kontantmetoden är att du bokar upp alla utestående kundfordringar i december, helt korrekt.. Sen i slutet av januari när kunden betalar, så har man glömt det, och bokar in den som en försäljning en gång till. Lite onödigt :) Bokför man enligt fakturamodellen, så har man ju aldrig de är bryderierna, eftersom man kör med kundfordringar löpande hela året.
12
Det har du rätt i! :nicka Ställer en till fråga i samma ämne. Men denna gång så gäller det ett inköp av dator strax innan nyår. Då bokförde jag inköpet.(dec 2013) Saken är den bara att handelsbanken har det så att det dras från kontot i mitten på nästa månad. (jan 2014) Så hur gör jag i detta fall? Hur bokför jag det? Tack på förhand Henriksinho
1468
246
Datumet på kvittot gäller.. Det blir ju i princip som om du hade köpt den på faktura. Skulden får du lägga på ett skuldkonto så länge, t.ex 2990. Du kan ju inte dra den från bankkontot, då stämmer ju inte saldot på det. ( du lägger alltså allt som är köpt på kortet som en tillfällig skuld)
12
Det här var ju ett väldigt bra forum! Tack för de snabba svaren!:bravo Stort tack Henriksinho

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.