Driver AB avdrag kontor hemma

822
48
Hur fungerar avdrag för kontor hemma när man driver ett aktiebolag? Enskild firma gäller väl 4000kr men det verkar inte gälla bolagsformen AB.

Läste följande:

Man kan då dela upp bostadens totalkostnad och dra av den del som går att hänvisas till kontoret eller firmans lagerutrymme. Låt säga att din bostad är på 100 kvadrat och ditt kontor är på 10 kvadrat. Då får du dra av 10 procent av totalkostnaden.


Så är min hyra för enkelhets skull 10000kr/månad på 100kvm och kontoret är på 10kvm så blir det följande: 120000kr i hyra per år/10% = 12 000kr i direktavdrag.

Stämmer det?
2360
37
Ja i princip är det så men skv kan ha fantastiska förklaringar varför du inte får det. Detta märkte jag när jag satt i företagsskattenämnd en gång i tiden. Men har man ett avskilt rum så skulle jag iaf dra av och bråkade man så dra det upp till högsta instans. När jag satt i landstinget tog jag upp det här med att arbeta hemma och fördelarna med det. Själv har jag gjort det i över 30 år. lars Arenander Start av företag och ekonomistyrning
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
822
48
Ok, tack! Du verkar ha varit med om en del strul med Skatteverket genom åren.
1470
246
I de kontakter jag haft med skatteverket om detta så säger dom att det är marknadsmässig hyra som gäller. Dvs vad det hade kostat dig att hyra motsvarande rum nån annanstans. Du måste ju ha nånstans att vara. Du kan ju frivilligt välja att hyra ett kontor inne i city och dra av för den hyran utan att skatteverket nekar och säger att du kunnat hålla dig hemma i bostaden. Men det ska ju då vara marknadsmässig på orten.. Du får inte ta stockholmshyra i Korpilombolo :)
822
48
Hehe, ja det blir inte så dyrt i Älmhult :) Är det direktavdrag på NE-blanketten som gäller eller ska jag "ta pengar" från bolaget likt utlägg?
1470
246
Nja, du har ju ingen NE-blankett till ett AB. Såvida du inte driver en enskild firma också. ( ett AB deklarerar på INK2 ) Om det är ett AB som hyr, så skriver du ett hyreskontrakt och sen för du över en bestämd summa varje månad från bolaget till dig privat. Och det bokförs löpande som lokalkostnad. Ej moms. Schablonavdraget som man normalt får göra vid uthyrning av bostad/del av bostad, gäller inte vid hyra från eget AB, utan där får du enbart göra avdrag för ökade kostnader, som ström eller så. Och för att man ska få ta det som en kapitalinkomst ( = lägre skatt ) så ska det vara en lägenhet eller hus man äger.
2360
37
Ja strul som nu är uppe i Högsta förvaltningsrätten då jag jag vet att jag har rätt. Sådant irriterar SKV, sedan den erfarenhet jag har som (domare) nämndeman och skattenämnd och företagsskattenämnd gör att jag har ett stort perspektiv på i grunden lagligt men SKV de som forfarande kommer finnas kvar efter omorganisatinen vet mycket väl att man får dra av annat än vad man påskiner. Det finns det åtskilliga domar av, samt även på lägre nivå där jag ochså verkat till företagarnas verklighet. Lars Arenander
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1470
246
När man läser vidare om detta så ser man också att det här tydligen är ett område där kreativiteten frodas, och skatteverket täpper till.. En skattesida uppger att ens arbetsgivare kan hyra ett rum hos dig, där du då får sitta och jobba hemma, och det skulle bli ett avdrag för båda parter. Alltså avdrag för arbetsgivaren, och schablonavdrag för dig hemma. På skatteverket skriver dom däremot att förbudet mot schablonavdrag gäller [u]både[/u] om det är [u]ditt egna bolag[/u], eller [u]din arbetsgivare [/u]som hyr rummet. Nästa steg blir väl då att du tar en kompis som har ett AB och hyr ett rum hos dig, och ditt AB hyr ett rum hos honom.. och alla skulle då får göra avdrag... :-D
822
48
OK. Jag sitter hemma och har inte tagit ut något på ett par år för el och andra kostnader. I min firma tidigare gjorde jag det och därför slog det mig att det borde finnas liknande regler för min nuvarande situation. Så frågan är ju då om jag kan köra en klumpsumma för 2014 som kan va rimlig för privata kostnader?
2360
37
Hela Gnosjö fungerade så på 60-talet att man hyrde in sig i varandras villakällare och bytte barn då man på den tiden inte kunde ha eget barn anställt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2360
37
Ja man har ju några år på sig att ändra deklarationen men jag skulle råda dig till att ta ut ifrån verklig kostnad. Nyligen fick en av mina kunde just det rådet. som naturligtvis SKV klagade över och menade att eftersom man inte tagit ut kostnaden skulle man inte få avdraget. HHaa Hur dumma får SKV bli. Nästa instans får skämmas för vad SKV hittar på utav nykläckta handläggare.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
29
Jag vet att denna tråd är 3 år gammal snart men aktuellt ändå är ämnet: Jag har en enskild firma sedan 2017 där jag arbetar hemifrån och nu ska jag flytta in i en större lägenhet där jag tänkte hyra ut ett rum (11,9 kvm) till mig själv för jag behöver en yta att filma på och arbeta vid en dator där jag sedan redigerar filmerna. Detta gör att rummet inte kan användas till något "personligt" utan endast arbete då det är massa utrustning som ska vara där, jag måste ha ett visst avstånd från kameran för att jag ska komma med på bild osv. Den har egen dörr som går att låsa. Dessutom känner jag att jag behöver ett arbetsrum så jag kan separera på arbete och fritid. Med andra ord så är det "motiverat" varför det behövs ett eget rum och inte exempelvis kan vara i vardagsrummet. Jag mejlade SKV om detta förra veckan och idag fick jag svar om att: [i]"När du har en enskild firma kan du inte hyra ut del av bostad till dig själv. När du har en enskild firma och arbetsrum i bostaden finns möjlighet till ett schablonavdrag på 4 000 kr per år om du arbetar minst 800 timmar i bostaden och om det inte rör sig om arbetsuppgifter som du lika gärna kunde ha gjort i en särskild lokal som du har för din verksamhet. I schablonavdraget ingår alla merkostnader för arbetsrum i bostaden, till exempel kostnader för värme, vatten och el."[/i] Ingenting sades det om att eventuellt dela in totala hyran i kvadratmeter och sedan dra proportionellt i kostnader: hyra+el (värme & vatten ingår i min hyra). Som jag ser det så ligger det ju i SKVs intresse att lura okunniga personer som inte kan lagen eftersom de vill suga ur en så mycket pengar som möjligt för de kan inte hushålla med sina pengar ändå? Jag skapade en tråd om det här för den som pallar läsa & svara: https://www.foretagande.se/juridik/52934-forsoker-skatteverket-blasa-mig-pa-pengar/#56291 Varma hälsningar, Max.
2360
37
Jag har varit med och dömt där det %-uellt varit möjligt att ta så stor del av ytan för kostnad. När jag satt i landtinget tog jag upp detta problem med SKV men det var mer än 10 år sedan. Inför valet kanske man ändrar sig. Så dra av och överklaga till högsta instans om så krävs. Lycka till
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.