Hur vet jag hur många aktier jag skall ha i mitt bolag?

1
Jag har verkligen sökt överallt i flera dagar efter information kring detta och har t.o.m. ringt Bolagsverket två gånger utan att de har kunnat ge mig någon som helst fingervisning.

Jag har utvecklat en produkt med två vänner och vi skall nu forma ett AB tillsammans kring detta där jag skall stå som huvudsaklig ägare.

Hur avgör jag antalet aktier som vårt bolag skall ha?

Jag förstår verkligen inte vad som skall avgöra hur man beräknar antalet aktier i bolaget. Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand.
1470
246
Tja, själva antalet aktier är ju nåt man mest bara tar en siffra som känns lagom. När jag startar bolag brukar jag ta 5000 aktier a' 10 kr ifall du har 50 000 som aktiekapital. Skulle företagaren vilja ha 75 000 i aktiekapital så blir det 7500 aktier. Sen beror det ju på hur många delägare man är och hur ägandet ska fördelas. Är man 3 delägare som vill ha exakt lika mycket vardera så går det ju inte med 5000 aktier eftersom det inte är delbart med 3. I ditt fall kunde du ju ta 5000 aktier, och du har 2500 och dom andra 1250 var. Nackdelen med det är ju då att ni kan hamna i ett dödläge om dom två andra vill en sak och du vill en annan. Då kan ni inte komma till beslut. Har du däremot 3000 och dom andra 1000 var så är det alltid du som har majoritet. Sånt där är ju saker man måste komma överens om innan, så alla förstår konsekvenserna.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.