Aktieägartillskott

Klas
Hej!
Har två bokföringsfrågor som jag letat överallt efter för att få svar men ej lyckats så jag provar med er tänkte jag. Om ni inte kan besvara min fråga skulle jag jättegärna vilja veta vart jag kan vända mig för svar.

Ovillkorat Aktieägartillskott A lämnar till B (100k)
Hur bokförs detta i A? Kommentar i ÅrsR?
Hur bokförs detta i B? Kommentar i ÅrsR?

Vid återbetalning hur bokförs detta i A resp B?


Villkorat Aktieägartillskott A lämnar till B (100k)
Hur bokförs detta i A? Kommentar i ÅrsR?
Hur bokförs detta i B? Kommentar i ÅrsR?

Vid återbetalning hur bokförs detta i A resp B?
21
2
Svarar på din första fråga. Ovillkorat aktieägartillskott får man aldrig tillbaka. Det kan betraktas som kapitalinsats. Det kan bokföras på konto 2093, om jag förstått rätt.
1468
246
När man sätter in pengarna så skriver man oftast ett avtal som säger att bolaget ska betala tillbaks pengarna i mån av möjlighet. Det är då alltså ett villkorat tillskott, och snarast att betrakta som ett lån, men man bokför det på konto 2093 och det hamnar då inom 'eget kapital' som då ökar. Om man sen ser att bolaget håller på och går åt pipan, och man aldrig kommer att kunna ta ut pengarna, så ska man skynda sig att göra om det till ett ovillkorat tillskott. Då är det ett rent kapitaltillskott till bolaget, och man kan sen i sin privata deklaration göra avdrag för förlusten efter bolagets konkurs. Det kan man aldrig göra om bolaget kursar och tillskottet står som villkorat. Av detta följer att man i årsredovisningen kan vara lite försiktig med hur man formulerar det hela och inte precisera mer än nödvändigt. Räcker att skriva 'aktieägartillskott'.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.