Hjälp! Hur bokföra Utländsk källskatt??

9
Hallå!

Jag har ett AB och har ett Aktie och Fondkonto som jag använder för att placera pengar som vi har över på lång sikt. Min verksamhet är inte handel av finansiella instrument, och har inte det inskrivit som biverksamhet eller dylikt.
Jag köpte aktier från USA i detta konto, men så visar det sig att dom har utdelning varje kvartal och då drogs även "Utländsk källskatt 15%".
Jag har bokfört utdelningen, men någon som vet hur tusan jag bokför Utländsk källskatt 15%?

Med vänlig hälsning

Stefan
1073
139
Sådan skatt kvittas bort i inkomstdeklarationen när det gäller privatpersoner (t.ex. om man har ett ISK). Jag vet dock inte om det hanteras på liknande sätt när det gäller företag. Det enklaste är väl att du bokför nettoutdelningen exklusive källskatten, alternativt att du bokför skatten som en kostnad (på samma sätt som utrikesmoms ifall du befinner dig i annat land och betalar något som belastar företaget).
9
Hej, tack för svaret! Jag gillar alternativ 1, att bokföra nettoutdelningen exklusive källskatten! Enkelt och bra! Tack igen! Med vänlig hälsning
1
1
Hej, du har rätt att räkna av den utländska källskatten mot den skatt du betalar i Sverige, så det kan vara enklare att hålla reda på det om du bokför kupongskatten separat, tex på ett 89XX-konto i debet. Du förlorar dessutom rätt mycket på det om du bokför "netto" . Om du har en utdelning på 100 000 och har betalat 30 000 i skatt så får du in på banken 70 000. Som du beskattar med ytterligare 22 % om du kör "netto". Dvs av utdelning på 100 000 så skattar du totalt 30 000 + 15 400 = 45 400. Om du istället bokför 100 000 som intäkt som skall du betala 22 000 (22%) i skatt på det, och har du då betalat in 30% i kupongskatt så får du tillgodoräkna dig mellanskillnaden när du deklarerar. Det du förlorar på att bokföra enligt "netto"-exempel ovan är 22 000 - 45 400 = 23 400 kronor i plånboken.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.