utbetalning av utlägg

Anonym
Hej,

Jag har en fråga om bokföring av egna utlägg i AB.

Jag betalade en sj biljett för tjänsteresa med egna pengar, det bokförde jag på följande sätt:
2640 debit
2893 kredit
5810 debit


nu ska jag återbetala utläggen. Är det så enkelt att jag bara ska debitera skulder till närstående 5810?

tack på förhand!!!!
1009
206
Hej, När du betalar tillbaka pengar till dig som ägare ska du debitera 2893 Skuld närstående.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
tack för svar. borde gjort som du föreslog men Saken är den att jag tog ut utläggen i samband med novemberlönen som bekostat konto 7321. Problemet är att pengarna finns kvar som skuld på 2893. Det kontot kommer inte korrigeras per automatik när lönen bokförs och utläggen bokförs som traktamente. kan jag bara annulera utläggen som jag bokfört på 2893. Eller finns det ett annat sätt. tack på förhand.
1009
206
Hej, Jag kan väl inte se någon mening med att ta upp en biljett som kostnad två gånger. Ser heller inte varför den skulle bokas som traktamente (eller vad du har på konto 7321). Är det ett utlägg (du betalt en företagskostnad med privata pengar) så bokför du som du först skrev. Om du sedan lägger in återbetalningen i lönekörningen så använd konto 2893 i så fall. Inte en kostnad igen. I fortsättningen kan du spara utläggen till lönekörningen om du vill ha med det där. Då bokför du den alltså inte förrän du gör lönerna. Om du föredrar den modellen (kan vara bra för att få en enhetlig metod om du har anställda och många utlägg). Ägares utlägg kan du ju återbetala när du vill. Den behöver du inte ta med i lönekörning. Och att rätta det du nu gjort? Jag skulle nog göra en bokföringsorder och hänvisa till de två gjorda bokföringarna. Då låter du egentligen den första posten (bokföring av kvittot som du beskrev först) vara och rättar lönen. Bort med konto 7321. Här ska du ha en post på 2893 debet på samma belopp som kvittots total.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.