Dra av momsen, vad menar man med det egentligen?

24
Jag har hört om vänner som har företag som köper in grejer på företaget istället för att köpa dom privat, då dom slipper momsen. Jag är helt med på att detta inte är lagligt om man avser att nyttja produkten privat.

Men vad menar man med detta egentligen? Momsen slipper man väl aldrig? Är det dom menar att man kan kvitta den utgående momsen mot den ingående och att det då innebär att om man säljer produkten för samma pris som man köpte den för, vilket ger 0kr i moms?

Eller är det något jag fått helt om bakfoten här?

Mvh Matthias
1009
206
Hej, Du har till viss del rätt i att det inte alltid är lagligt att köpa saker på firman som ska användas privat. Det finns dock flera undantag. Man menar, som du skriver, att kvitta ingående mot utgående moms. Men det är normalt inte på just samma vara. Har du en firma så säljer du förhoppningsvis något till kunder. Du lägger moms på priset och den momsen ska staten ha. Köper du då in saker för drift mm så får du dra av den momsen du betalar på inköpen, dvs staten betalar tillbaka den momsen till dig. Ett exempel är nu i juletid då företag får köpa julklappar till anställda. Alltså saker som ska användas privat. Köper företaget en julklapp för 400 kr och 80 kr av detta är moms, så får företaget tillbaka de 80 kr av staten. Helt lagligt. Gymkort är ytterligare en sak (i aktiebolag åtminstonde). Sedan köper man även sakerna med oskattade pengar. Dvs att du inte först betalar arbetsgivaravgift 31,42% på lönen, 30% kommunalskatt och av resten köper prylen.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
24
Tack för ditt svar Johan! Säg att jag köper in en videokamera då, för att jag skall spela in reklamfilmer för företag. Måste jag då vänta tills att jag spelat in en reklamfilm och tagit betalt från kunden, innan jag kan få tillbaks pengarna för momsen? Eller får jag dom inom ett visst tag oavsett om jag hunnit debitera en kund? Mvh Matthias
1472
246
I teorin så ska du egentligen sälja filmen först, innan du får dra av momsen på inköpet av kameran. Men i praktiken fungerar det ju oftast tvärtom. Men det har blivit svårare, och skatteverket kan vara mer krävande med att du ska kunna visa att du sålt nåt. Ska man vara petnoga och läsa i lagen så är det nämligen försäljningen av en vara, som ger rätt till avdrag för moms på saker som köpts in för att få fram varan. [i] 3 § Den som bedriver en verksamhet som medför skattskyldighet får göra avdrag för den ingående skatt som hänför sig till förvärv eller import i verksamheten.[/i] Men när bekanta säger att dom köper grejer på firman för att slippa momsen, så är det nästa alltid nåt fuffens. Man köper helt enkelt en grej och låssas att den är till firman, och drar av momsen, fast prylen aldrig ens var tänkt att användas i rörelsen. Förr var detta ju dock betydligt enklare, då kvitton skrevs för hand i diverse butiker, och en packe tapetrullar till huset förvandlades plötsligt till färg till maskinhallen. Numera är ju kassakvittona så specificerade så det är inte fullt så enkelt.
24
Tack för ditt svar Ingvar. Jag tror jag får vänta med att dra av momsen tills jag sålt första filmen helt enkelt. Mvh Matthias

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.