Minimera resultat?

18
1
Hej,

Så här inför årsskiftet undrar jag hur jag ska resonera kring det positiva resultatet i mitt AB. Jag använder faktureringsmetoden och räkneskapsåret går till 31 december. Jag har än så länge inte tagit ut lön utan istället köpt andelar i ett annat bolag för 100 000 kr (bokfört på konto 1350). Resultatet visar 130 000 kr men på kontot finns "bara" 50 000 kr. Anledningen till skillnaden är bland annat för att en del av kapitalet är bundet i aktier som nämnt ovan.

Jag funderar därför på att ta ut dessa 50 000 kr som lön nu i december 2016 - detta borde minska mitt resultat och därmed minimera bolagsskatten.

Jag vill att mitt bolag ska visa ett positivt resultat (svarta siffror) men även om jag skulle barskrapa kontot (50 000 kr) är mitt resultat ändå +80 000 kr eftersom jag köpt aktier för 100 000 kr i bolaget.
Jag måste såklart se till att få in pengar så att jag kan betala vinsskatten på resultatet under 2017 men det är inga problem.

Tänker jag rätt i övrigt?
1470
246
Behöver du pengarna då? Annars är ju ett alternativ att låta vinsten vara som den är, sätta undan 25 % i en periodiseringsfond, och sen skatta fram resultatet. Då sparar du pengar i bolaget och bygger upp möjligheten att ta ut aktieutdelning. Om det är första året kan det dessutom alltid vara klokt att sätta av en slant i periodiseringsfond. Man vet aldrig nåt om framtiden, och nästa år kanske blir sämre än tänkt, eller du gör en annan investering. Har man då inte satt undan nåt av årets resultat, så kan man ha skattat helt i onödan.
18
1
Tack Ingvar, jag ska fundera vidare på periodiseringsfond. Jag "behöver" pengarna om det är möjligt att ta ut dem som lön så här sent. Jag har också utrymme kvar upp till första brytgränsen vilket gör att det är gynnsamt att ta ut pengarna som lön. Nu har det dessutom visat sig att ytterligare en ganska stor faktura skickas nu i veckan och att jag då får in de pengarna om 30 dagar (mitten av januari 2017). Anledningen till att jag inte tagit ut dem som lön tidigare är helt enkelt att fakturorna och de likvida medlen oturligt nog kommer nu i slutet av december eller mer troligt början av januari. Är det möjligt att ta ut lön som belastar inkomståret 2016 med pengar som jag fakturerat under räkneskapsåret 2016 men som landar i mitt bolag t ex 20 januari 2017? Räkneskapsåret går från 1 januari till 31 december.
1009
206
Hej, När du tar ut lön som ägare behöver du inte plocka ut pengarna fysiskt (under december). Du redovisar lönen som vanligt (senast 31/12), men bokför det du skulle betalt ut som en skuld till dig som ägare (tex konto 2893). Då räknas lönen ändå lyft under 2016, men du behåller likvid i bolaget. Det du måste betala är såklart skatten på lön i januari. Denna metod gör också att din sjukpenninggrundande inkomst mm för 2016 ökar.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
18
1
Ah, just det. I arbetsgivar-uppgifterna till SKV redovisar jag det som vanlig lön helt enkelt men jag kan betala av skulden långt senare under 2017. Precis det svar jag sökte! Tack för snabbt svar!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.