Företagsform - royaltys

1
Hej!

Jag skriver musik och får royalties inkomst ifrån USA på omkring +\- 250.000/år.

Jag funderar på vilken bolagsform jag bör starta. Enskild firma eller aktiebolag. Vill givetvis kunna ta ut så mycket som möjligt utav detta i "eget uttag" / "lön". Då detta för tillfället är mitt enda levebröd (inga andra inkomster)


Enligt en kalkyl utav appen "min firma" kan jag maximalt månadsvis ta ut i "eget uttag" ca 14.380kr / mån efter alla skatter. Detta är baserat på min ålder (30+) och inga utgifter i företaget. (Baserat på 250.000år /Schablonavdrag på egenavgifter osv). Ser detta ut att stämma?

Enligt en annan kalkyl baserat på aktiebolag får jag ta ut en utdelning årligen på upp till ca 160.000 till en privat skatt på endast 20% + företagsskatten på 22%. Alltså skulle jag få behålla utav dessa 160.000: 102.500:-.. sen är det 90.000 kvar utav dom totala 250.000. Som enligt vad jag förstått först beskattas i bolaget med 22% och sedan privat i kommunalskatt (31%). Utav dessa 90 återstår alltså ca 50.000. Sammanfattningsvis 102.500+50.000 delat på 12 månader : 12.700:-


Vad gäller royalties ifrån utlandet i övrigt. Kan jag istället som ett 3e alternativ ta in allt direkt privat och deklarera det som "extrainkomst tjänst" till endast en kommunalbeskattning (ca 31%)? detta skulle på 250.000 bli ca 14.500 kr/ mån. Men utan allt "pussel" med företag. Dock kan jag inte i detta fall göra eventuella avdrag osv.


Sammanfattning:

250.000 i årlig inkomst ifrån USA i royaltieform som betalas ut privat.

1. Enskild firma: ca 14.300kr / mån efter alla skatter är betala

2. Aktiebolag: ca 12.700 efter alla skatter är betalda.

3. Privat som "extrainkomst tjänst" : ca 14.500:-

Vad bör jag välja? Hur skall detta pengar beskattas?
I beaktning ta gärna med utgifter man har i dom olika bolagsformerna och denna intäkt. Deklarationskostnader / start utav eventuellt AB / revisor /.

Stort tack på förhand och hoppas någon duktig insatt kan upplysa mig vad som är lämpligast för min situation.



Skickat från min iPhone

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.