Hur investera aktiekapitalet?

AB-novisen
Hej
Jag har nu varit igång med mitt AB några månader och pengarna tickar in, tar inte ut någon lön så det ligger en ansenlig summa på kontot nu, som har 0 % ränta.
Detta har fått mig att börja fundera på att investera aktiekapitalet (50 k) i aktier eller fonder. Tänker mig i så fall rel säkra investeringar som en långsiktig placering.
(Är medveten om att kurserna kan förändras och att aktiekapitalet därmed kan minska, dock knappast under halva värdet).

Rent konkret vill jag flytta pengarna från min vanliga bank till ett ISK på Avanza för att göra placeringarna hos dom.

Hur gör man detta för att allt ska bli rätt, vad behöver jag tänka på? Tacksam för all input.
AB-novisen
Någon?
1468
246
Det kanske inte var så mycket att tänka, så ingen svarar :) Se till att kontot öppnas i bolagets namn, så det aldrig råder nån tvekan om vem som äger aktierna som handlas. Aktiekapitalet i ditt bolag är ju inte avskilt från andra pengar du har på kontot, så huvudsaken är bara att ditt bolag har 50 000 mer i tillgångar än skulder, och till tillgångarna läggs även årets vinst i bolaget. Fördelen med att handla med aktier via ditt bolag är att handeln räknas som vilken näringsverksamhet som helst, och du får kvitta förluster mot vinster i aktieaffärerna mot varandra fullt ut.
1009
206
Hej, Just ISK går inte med juridisk person, men den liknande kapitalförsäkringen går. Ett förtydligande till föregående kommentar: Vid förluster (netto) så är det inget som kan dras av, utan förlusten sparas i en "fålla" som bara kan kvittas mot kommande vinster vid försäljning av aktier. Där finns en specialregel som ni måste hålla koll på i bokslut/deklaration.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
AB-novisen
Tack för era svar. En annan sak jag undrar är gränsdragningen för när man behöver har inskrivet i verksamhetsbeskrivningen att bolaget ska äga och förvalta värdepapper, vilket det inte står i dagsläget.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.