Bokföra inköp inom EU - korrigera verifierat mm

3
Jag har en enskild konsultfirma (kontantmetoden) och kör Speedledger för bokföringen.
Nyligen fick jag ett brev från Skatteverket där de meddelade att eftersom jag handlat med varor eller tjänster inom EU så ska jag redovisa denna moms i momsdeklarationen.
Problemet är att jag inte tänkt på att de tjänster jag köpt och betalat för ibland råkar att faktureras av ett utlänskt bolag, och har således bokfört köpet med svensk moms. I vissa fall har jag också tagit det som ett privat utlägg, inte minst i början då jag inte hade företagets kort kopplat till PayPal m fl. Några frågor dyker alltså upp:
Fråga 1
Jag har gjort ett privat utlägg åt firman via eBay och betalat med privat PayPal (inom EU) och betalat varan eller tjänsten MED moms (23% resp 25%)
a. Hur bokför jag detta när jag redovisar eget utlägg? Hur korrigerar jag befintliga verifierat?
b. Hur bokför jag detta när summan betalats av företaget direkt? Hur korrigerar jag befintliga verifierat?

Fråga 2
Jag har gjort samma sak som i fråga 1 men säljaren har skrivit 0% moms på kvittot.

Fråga 3
Jag har gjort köpet på firman och redovisat mitt VAT-nummer hos säljaren. Betalning görs UTAN moms.

Jag är absolut ingen expert på vare sig skatteregler eller momsregler så det blir rätt rörigt snabbt...
1
En del av detta kan jag svara på. När det gäller det som specifikt gäller Speedledger är det bättre att de svarar på frågan. När säljaren skrivit 0 moms på fakturan ska du ta upp fiktiv omvänd moms. Du använder konto 2645 i debet och konto 2615 i kredit. Momssatsen är samma som skulle gälla om tjänsten såldes i Sverige. Om det står moms på fakturan får du inte dra av den eftersom den tillhör landet där fakturan utfärdades. I stället får du lägga även momsen som kostnad. Om det gäller mycket pengar kan du vända dig till säljarens lands skatteverk och begära återbetalning. Gränsbelopp hittar du på Skatteverkets hemsida. Eventuellt kan du ha avdragsrätt för varor där säljaren angett ett svenskt VAT-nummer (på den frågan väntar jag själv svar från Skatteverket). Med vänlig hälsning Ingrid Lindquist www.mobilekonomi.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.