Nolla konton enskild firma, inventarier

11
Hej!
Jag har de senaste åren gått med förlust och då nollat mina konton som första verifikation på detta sätt:
2017 Debit: 10000kr(egna insättningar)
2019 Kredit: 5000kr(årets förlust)
2013 Kredit: 2000kr(eget uttag)
2010 Kredit: 3000kr(Här brukar summan bli det jag redovisat på "redovisningskonto för moms", dvs det jag kommer få tillbaka efter jag gjort momsdeklarationen. Detta nollas senare när jag får tillbaka pengarna)

I år har jag införskaffat en dyrare inventarie som jag bokfört på 1220. Jag gjorde i slutet på året en avskrivning på 20% av inköpsbeloppet.
När jag ska nolla kontona inför 2017 så diffar det med exakt det belopp jag har kvar som "maskiner och inventarier" på 1220.
Om jag kredit det beloppet på 1220 så försvinner ju inventarier från bokföringen, så det kan inte vara rätt.
Ska beloppet på 2010? Men då hamnar ju inventarier på eget kapital?

Någon som vet?
11
Nu bokade jag beloppet mot 2010, eget kapital. Inventarien ligger kvar under 1220 och i eget kapital ligger samma belopp som en minuspost. Frågan blir nu hur jag justerar detta belopp vid nästa avskrivning? När jag avskriver och gör bokslut nästa år så gör jag det mot 1220. Hur får jag 2010 att minska med samma belopp?
11
[quote="Martin" post=54202]Nu bokade jag beloppet mot 2010, eget kapital. Inventarien ligger kvar under 1220 och i eget kapital ligger samma belopp som en minuspost. Frågan blir nu hur jag justerar detta belopp vid nästa avskrivning? När jag avskriver och gör bokslut nästa år så gör jag det mot 1220. Hur får jag 2010 att minska med samma belopp?[/quote] Det där blev nog inte rätt men hur f-n skall jag göra... :evil:
1073
139
Hej, När det gäller inventarien och avskrivning av densamma har du (om jag tolkat dig rätt) inte gjort på rätt sätt. Avskrivningen ska inte påverka det konto du bokförde anskaffningen på. Genom att du bokförde det på 1220 ska avskrivningen bokföras med avskrivningsbeloppet enligt: Debet 7832 Avskrivn inventarier Kredit 1229 Ack avskrivn inventarier
11
[quote="Stig Forsberg" post=54205]Hej, När det gäller inventarien och avskrivning av densamma har du (om jag tolkat dig rätt) inte gjort på rätt sätt. Avskrivningen ska inte påverka det konto du bokförde anskaffningen på. Genom att du bokförde det på 1220 ska avskrivningen bokföras med avskrivningsbeloppet enligt: Debet 7832 Avskrivn inventarier Kredit 1229 Ack avskrivn inventarier[/quote] Även om det inte påverkar mitt problem så har jag bokfört enligt ditt exempel nu, men det blir som sagt ingen skillnad. Jag undrar dock hur bolagets inventarier skall minska på 1220? I balansräkningen blir det rätt och visar inventariens värde och sedan avskrivningen. Problemet blir ju att när den är avskriven efter 5 år så kommer den alltid ligga kvar där ändå. Dvs 1220: 10000, 1229: 2000+2000+2000+2000+2000. Det kommer alltså i 1220 se ut som företaget har kvar inventarien, även fast den är avskriven helt år 6.
1009
206
Hej, Gällande inventarie så kommer det, som du säger, se ut som att den ligger kvar i balansräkningen även fast den är fullt avskriven. Och det ska den göra. Har du köpt något för 50 000 för 20 år sedan så ska 50 000 ligga kvar. Nettot efter avskrivning kan dock vara noll. Först när inventarien säljs eller utrangeras ska den nollas (och då nollas även tillhörande avskrivning). Att den ekonomiska livslängden passerat betyder inte automatiskt att inventarien inte finns kvar. Sedan vad gäller dina nollande av konton så gäller följande. Alla konton som börjar på 20xx ska nollas mot konto 2010 eget kapital. Detta innebär att man för året ska kunna se tex hur mycket egna insättningar som gjorts, eller egna uttag. Det innebär också att konto 2010 inte kommer att vara noll (utom i undantagsfall). Konto 2010 visar istället din "fordran" på firman från firmans start till idag. (I princip alla årens vinster + alla årens insättningar - alla årens uttag).
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
11
[quote="Johan Boström" post=54224]Hej, Gällande inventarie så kommer det, som du säger, se ut som att den ligger kvar i balansräkningen även fast den är fullt avskriven. Och det ska den göra. Har du köpt något för 50 000 för 20 år sedan så ska 50 000 ligga kvar. Nettot efter avskrivning kan dock vara noll. Först när inventarien säljs eller utrangeras ska den nollas (och då nollas även tillhörande avskrivning). Att den ekonomiska livslängden passerat betyder inte automatiskt att inventarien inte finns kvar. Sedan vad gäller dina nollande av konton så gäller följande. Alla konton som börjar på 20xx ska nollas mot konto 2010 eget kapital. Detta innebär att man för året ska kunna se tex hur mycket egna insättningar som gjorts, eller egna uttag. Det innebär också att konto 2010 inte kommer att vara noll (utom i undantagsfall). Konto 2010 visar istället din "fordran" på firman från firmans start till idag. (I princip alla årens vinster + alla årens insättningar - alla årens uttag).[/quote] Hej Johan! Tack för dina svar. Förstår första stycket och håller med om andra stycket. Problemet är att jag inte får ihop siffrorna eftersom jag i år har en inventarie som tillgång i firman. Förmodligen är det jag som är dum i huvudet och har gjort en enkel tabbe. Visar exempel på hur jag gjort tidigare. Summorna är fiktiva År 2015: 2017 Egna ins. -10000kr 2019 Årets res. 5000kr(förlust) 2013 Egna uttag 3000kr 2010 Eget kap. 2000kr(Den ingående momsen som jag sedan får tillbaka, Då nollar jag 2650 red. konto för moms mot 2010 och då blir 2010 eget kap = 0) Så har jag gjort i flera år men bara köpt förbrukningsinventarier. År 2016:(köper en inventarie för 3000kr 2017 Egna ins. -10000kr 2019 Årets res. 2000kr(Minskat eftersom inventarien är bokförd som en tillgång i firman. rätt?) 2013 Egna utt. 3000kr 2010 Eget kap. 2000kr(momsen) Då diffar det 3000kr som är den bokförda inventariens värde. Hur skall denna summa bokföras?
1073
139
Om vi tar de siffror du skrev i senaste inlägget skulle det efter respektive årsavslut se ut enligt följande: År 2015: 2017 Egna ins. -10000kr 2019 Årets res. 5000kr(förlust) 2013 Egna uttag 3000kr 2010 Eget kap. 2000kr(Den ingående momsen som jag sedan får tillbaka, Då nollar jag 2650 red. konto för moms mot 2010 och då blir 2010 eget kap = 0) Efter årsavslut: Debet Momsfordran..................... 2.000 Kredit Eget kapital..........................2.000 År 2016:(köper en inventarie för 3000kr 2017 Egna ins. -10000kr 2019 Årets res. 2000kr(Minskat eftersom inventarien är bokförd som en tillgång i firman. rätt?) 2013 Egna utt. 3000kr 2010 Eget kap. 2000kr(momsen) Efter årsavslut: Debet Inventarie..............................3.000 Debet Momsfordran......................2.000 Kredit Eget kapital..........................5.000
11
[quote="Stig Forsberg" post=54230]Om vi tar de siffror du skrev i senaste inlägget skulle det efter respektive årsavslut se ut enligt följande: År 2015: 2017 Egna ins. -10000kr 2019 Årets res. 5000kr(förlust) 2013 Egna uttag 3000kr 2010 Eget kap. 2000kr(Den ingående momsen som jag sedan får tillbaka, Då nollar jag 2650 red. konto för moms mot 2010 och då blir 2010 eget kap = 0) Efter årsavslut: Debet Momsfordran..................... 2.000 Kredit Eget kapital..........................2.000 År 2016:(köper en inventarie för 3000kr 2017 Egna ins. -10000kr 2019 Årets res. 2000kr(Minskat eftersom inventarien är bokförd som en tillgång i firman. rätt?) 2013 Egna utt. 3000kr 2010 Eget kap. 2000kr(momsen) Efter årsavslut: Debet Inventarie..............................3.000 Debet Momsfordran......................2.000 Kredit Eget kapital..........................5.000[/quote] Tack för svaret. En första fråga: Debet momsfodran 2000kr och Kredit eget kapital förutsätter att jag är skyldig att betala in moms och inte få åter? Jag har alltid fått tillbaka X kr vid årliga momsredovisningen. Debet inventarie ökar väl värdet på det kontot? Det blir ju inte rätt, då visar ju kontot att jag har mer inventarier än tidigare? Göra tvärt om blir ju inte heller rätt, då försvinner ju inventarien från kontot?
1073
139
Svar på dina frågor: En första fråga: Debet momsfodran 2000kr och Kredit eget kapital förutsätter att jag är skyldig att betala in moms och inte få åter? Jag har alltid fått tillbaka X kr vid årliga momsredovisningen. Svar: Det här betyder att du vid årets slut har ett eget kapital på 2000 kr (verksamheten är skyldig dig 2000 kr), detta kapital utgörs av en tillgång i form av momsfordran (skatteverket är skyldig dig pengar) på samma belopp. Debet inventarie ökar väl värdet på det kontot? Det blir ju inte rätt, då visar ju kontot att jag har mer inventarier än tidigare? Göra tvärt om blir ju inte heller rätt, då försvinner ju inventarien från kontot? Svar: Debet inventarie betyder att du har en tillgång i form av en pryl som är värd aktuellt belopp. Om du har köpt en inventarie så har du självklart högre värde på konton för inventarier än du hade innan inköpet (effekt från avskrivningar bortses).
11
[quote="Stig Forsberg" post=54233]Svar på dina frågor: En första fråga: Debet momsfodran 2000kr och Kredit eget kapital förutsätter att jag är skyldig att betala in moms och inte få åter? Jag har alltid fått tillbaka X kr vid årliga momsredovisningen. Svar: Det här betyder att du vid årets slut har ett eget kapital på 2000 kr (verksamheten är skyldig dig 2000 kr), detta kapital utgörs av en tillgång i form av momsfordran (skatteverket är skyldig dig pengar) på samma belopp. [color=#ff0000]Håller helt och hållet med! När jag nollat mina konton som första verifikation så blir summan kvar, 2000kr på eget kapital. Dvs företaget är skyldig mig pengarna för inbetald moms. När jag redovisat momsen hos skatteverket och pengarna är utbetalda så bokför jag mot de två konton du angivit, men tvärt om. Då är jag och företaget kvitt för föregående år och kontona är nollade. Se bilaga 1.[/color] Debet inventarie ökar väl värdet på det kontot? Det blir ju inte rätt, då visar ju kontot att jag har mer inventarier än tidigare? Göra tvärt om blir ju inte heller rätt, då försvinner ju inventarien från kontot? Svar: Debet inventarie betyder att du har en tillgång i form av en pryl som är värd aktuellt belopp. Om du har köpt en inventarie så har du självklart högre värde på konton för inventarier än du hade innan inköpet (effekt från avskrivningar bortses). [color=#ff0000]Självklart! När jag köpte prylen så bokförde jag den mot inventarier. Det ska jag väl inte vänta med till årsavslutet? Se fil nr2[/color] .[/quote]
1073
139
[quote="Martin" post=54235][quote="Stig Forsberg" post=54233]Svar på dina frågor: En första fråga: Debet momsfodran 2000kr och Kredit eget kapital förutsätter att jag är skyldig att betala in moms och inte få åter? Jag har alltid fått tillbaka X kr vid årliga momsredovisningen. Svar: Det här betyder att du vid årets slut har ett eget kapital på 2000 kr (verksamheten är skyldig dig 2000 kr), detta kapital utgörs av en tillgång i form av momsfordran (skatteverket är skyldig dig pengar) på samma belopp. [color=#ff0000]Håller helt och hållet med! När jag nollat mina konton som första verifikation så blir summan kvar, 2000kr på eget kapital. Dvs företaget är skyldig mig pengarna för inbetald moms. När jag redovisat momsen hos skatteverket och pengarna är utbetalda så bokför jag mot de två konton du angivit, men tvärt om. Då är jag och företaget kvitt för föregående år och kontona är nollade. Se bilaga 1.[/color] Kommentar: Du kan väl göra så, men konto 2010 Eget kapital bör du inte förändra under året utan lämpligare är att debitera kontot 2013 Egna uttag vid återbetalning av moms ifall pengarna betalas till ett privat konto. Debet inventarie ökar väl värdet på det kontot? Det blir ju inte rätt, då visar ju kontot att jag har mer inventarier än tidigare? Göra tvärt om blir ju inte heller rätt, då försvinner ju inventarien från kontot? Svar: Debet inventarie betyder att du har en tillgång i form av en pryl som är värd aktuellt belopp. Om du har köpt en inventarie så har du självklart högre värde på konton för inventarier än du hade innan inköpet (effekt från avskrivningar bortses). [color=#ff0000]Självklart! När jag köpte prylen så bokförde jag den mot inventarier. Det ska jag väl inte vänta med till årsavslutet? Se fil nr2[/color] Kommentar: Du ska absolut bokföra inventarien vid inköpet, det jag avsåg är hur balansräkningen ser ut respektive år efter utfört årsavslut (utan hänsyn till ingående balans).[/quote][/quote]
11
[quote="Stig Forsberg" post=54230]Om vi tar de siffror du skrev i senaste inlägget skulle det efter respektive årsavslut se ut enligt följande: Efter årsavslut: Debet Momsfordran..................... 2.000 Kredit Eget kapital..........................2.000 [/quote] Vad menar du med begreppet årsavslut? Är det: - Avskrivningar m.m. - Bokföring av årets resultat? - Momsavstämning? - Nollning av konton? Ovan är det jag menar med årsavslut. Därefter nollar jag eget kapital när jag redovisat och fått tillbaka momsen från Skatteverket. Men jag har som sagt problem med nollning av kontona när jag skaffat min första inventarie som inte avskrivs direkt.
1073
139
Med årsavslut menar jag att samla ihop/nolla resultat och underkonton för eget kapital till huvudkontot för eget kapital, så att det som överförs som ingående balans till nästa år är ett totalsaldo på konto 2010 Eget kapital Som jag skrev tidigare ska/bör du inte nolla 2010 eget kapital vid en transaktion under året, t.ex. återbetalning av moms, utan konto 2010 ska endast behandlas vid årsavslutet. Men vad upplever du för problem med inventarien? Om du tittar på det jag skrev tidigare: Efter årsavslut: Debet Inventarie..............................3.000 Debet Momsfordran......................2.000 Kredit Eget kapital..........................5.000 så är det hur balansräkningen skulle se ut efter årsavslut det år du köpt en inventarie. Vad är problemet?
11
Ok! Om du tittar på bilden så är det en verifikation på nollning av kontona. Den är inte bokförd ännu utan jag vill bara visa hur det ser ut hos mig. Där ser du mina konton och Debet och Kredit. Längst ned så ser du en röd summa som skall läggas på 2010 Kredit. Den summan är exakt den summan som ligger på redovisningskontot för moms(11615,38kr) + inventarien(32800kr minus avskrivning på 6560 = 26240kr. Är det rätt? Ska jag som nästa verifikation göra: Efter årsavslut: Debet Inventarie..............................3.000(i mitt fall: Debet 26240kr) Debet Momsfordran......................2.000(i mitt fall: Debet 11615,38kr) Kredit Eget kapital..........................5.000(i mitt fall: Kredit 37855,38kr) Är det korrekt?
1073
139
Den bilden ser väl ut att kunna stämma hur du ska bokföra årsavslutet för att nolla underkonton till eget kapital. Innan den ska du ha bokfört en verifikation för årets resultat som borde se ut enligt: Debet 2019 Årets resultat........33 558,54 Kredit 8999 Årets resultat........33 558,54 När du har bokfört årsavslutet är du klar med året. Återbetalning av momsfordran bokför du den dag någon gång nästa år när du får den återbetald. Inventariekontona överförs till nästa års balans liksom eget kapital, dessa ska du inte kontera mer på avseende detta år.
11
[quote="Stig Forsberg" post=54242]Den bilden ser väl ut att kunna stämma hur du ska bokföra årsavslutet för att nolla underkonton till eget kapital. Innan den ska du ha bokfört en verifikation för årets resultat som borde se ut enligt: Debet 2019 Årets resultat........33 558,54 Kredit 8999 Årets resultat........33 558,54 När du har bokfört årsavslutet är du klar med året. Återbetalning av momsfordran bokför du den dag någon gång nästa år när du får den återbetald. Inventariekontona överförs till nästa års balans liksom eget kapital, dessa ska du inte kontera mer på avseende detta år.[/quote] Resultatet är bokfört innan moms och nollning. Nu har jag bokfört enligt föregående bild. Jag testade även att göra som du tipsade i ett tidigare inlägg: Efter årsavslut. Debet Inventarie..............................3.000(i mitt fall: Debet 26240kr) Kredit Eget kapital..........................5.000(i mitt fall: Kredit 37855,38kr) Detta gör ju att mitt inventariekonto ökar med 26240kr, det kan väl ändå inte vara rätt?
1073
139
Vi verkar ha hamnat helt snett här. Det jag hela tiden avsett med "Efter årsavslut" är hur saldot på respektive konto ser ut när årsavslutet är bokfört (alltså när all bokföring är klar för året).
11
[quote="Stig Forsberg" post=54244]Vi verkar ha hamnat helt snett här. Det jag hela tiden avsett med "Efter årsavslut" är hur saldot på respektive konto ser ut när årsavslutet är bokfört (alltså när all bokföring är klar för året).[/quote] Hahahaha! Det verkar rimligare. Tack Stig för din hjälp!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.