Lån till delägare, undantag

Anonym
Hej, jag har en klient som (innan jag tog över honom) var tvungen att göra ett betydande aktieägartillskott på grund av förlust. Han hade innan detta gett ett ännu större lån till bolaget, så aktieägartillskottet togs från det lånet och lånet försvann nästan helt. Problemet är att han efter bokslutsdatumet hade tagit ut avbetalningar av lånet istället för lön, så nu har han ett stor förbjudet lån till aktieägare. Det går förstås att lösa genom att deklarera det som lön, men jag har funderat på om det kan finnas en billigare lösning.

Enligt vad jag kan se så bör aktiebolag kunna ge lån till delägare om det sker till kommersiella villkor med marknadsmässig ränta och så vidare. Skulle man kunna retroaktivt upprätta ett lån med ränta som började gälla innan de förbjudna lånen uppstod och som är stort som att täcka dem helt, för att sedan efter nästa bokslut när det finns vinst att ta av återbetala detta lån och ränta med återbetalning av aktieägartillskott?
1009
206
Hej, Tråkig sits att det blivit missförstånd där. Såvitt jag förstått fanns det tidigare en möjlighet att se det som ett lån med ränta, som du skriver. Men att denna möjlighet är borttagen sedan en tid tillbaka. Det står väl i ABL 21 kap, vilka som är omfattande av låneförbudet samt i IL 11 kap. hur ett sådant lån ska beskattas - dvs som lön. Här måste ju då förbjudet lån omvandlas till lön senast sista månaden på räkenskapsåret och skattas månaden efter som vanligt. (Har man brutet räkenskapsår säger vissa att man även måste göra denna omvandling vid årsskiftet) Kanske ska tillägga att det går att justera med utdelning i vissa fall (om man har vinst att dela ut samt gör det i tid)
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
Anonym
Skulle man kunna lösa det genom att ta tillbaka en del av aktieägartillskottet i början av räkenskapsåret? Då hamnar bolaget på negativt eget kapital i detta fall men det löser sig vid nästa bokslut då det ser ut att bli god vinst detta räkenskapsår (och redan ligger på flera hundra tusen i vinst i bokföringen).
1009
206
Nja, gjort är gjort. Du kan ta ut gjorda villkorade aktieägartillskott först när det finns vinstmedel som går att dela ut. Så det är ju först efter att detta bokslut blir klart i så fall.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
Anonym
Ok, då är enda lösningen som jag ser det att deklarera högre lön för honom precis i början av räkenskapsåret innan skulden uppstår, så stor lön att den täcker hela skulden.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.