Felaktig inbetalning

1
Hej,

Jag har en liten enskild firma för hobbyverksamhet som jag startade förra året, men jag kan absolut ingenting om bokföring. Jag säljer konsulttjänster till andra EU-länder, vilket kanske är relevant när det gäller momsen. Jag använder mig av kontantmetoden och tjänsten Zervant för bokföring. Nu har följande situation uppstått och jag vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Jag har fakturerat 20 000 DKK till en kund i Danmark. Fakturan skulle betalas i slutet av förra året. På grund av ett missförstånd så betalade kunden istället 20 000 SEK. Det saknas alltså ca 4000 SEK p.g.a. olika valutor. Jag har bokfört det som "Försäljning av tjänster till annat EU-land" till 1930 (0% moms). På momsdeklarationen har jag uppgivit 20 000 SEK och inte det fakturerade beloppet. Nu vill kunden att jag betalar tillbaka de 20 000 SEK så att de sedan kan skicka en ny betalning i DKK. Hur skall allt det här bokföras? Jag har ännu inte stängt räkneskapsåret för 2016, kanske man kan ta bort inbetalningen helt enkelt?

Tack!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.