Aktiebolag; ge bort tillfälligt?

Anonym
Av olika anledningar kan jag inte starta ett eget företag just nu, bland annat på grund av min nuvarande anställning som kommer gå ut vid årsskiftet 2017. Jag vill dra igång aktiebolaget redan nu, och undrar hur jag ska gå tillväga? Notera att jag inte ens får sitta med i styrelsen. Jag funderar på att starta företaget i min frus namn, men från januari 2018 vill jag äga det själv. Hur går vi tillväga för minsta möjliga utgifter förutom de 50.000 som krävs i startkapital? Jag har mejlat olika myndigheter, försökt läsa på om överlåtelseavtal, gåva i fåmansbolag och optioner men blir inte klokare. Oftast måste jag ändå betala för företaget som jag får och det känns ju rätt surt. Någon (sak)kunnig som kan hjälpa mig vad som är smartaste sättet? Jag kan ju inte vara den första med denna problematik. Vore enormt tacksam.
1472
246
Det finns ju två steg i anonymiteten, så att säga. Antingen startar du det med dig som aktieägare, men frun i styrelsen. Då syns ju bara hon utåt, men skulle nån gräva djupare så ser dom ju att du är ägare. Det krävs dock lite grävande för att få fram aktieägaren till ett vanligt litet bolag. Läste precis nyss om ett par som hade gjort just så, och startat ett konkurrerande bolag till sin dåvarande anställning, och dom avslöjade av misstag sig själva som ägare, och åker på ett saftigt skadestånd. Ett snäpp över detta blir ju då att din fru äger både aktier och sitter i styrelsen. Då är du inte inblandad alls. Att hon sen ger dig aktierna 2018 är det ju ingen som har med att göra. Gåvoskatten är avskaffad. Kruxet är då om ni blir osams eller skiljer er under 2017. Bolaget är ju de facto hennes. Då bör ni skriva en option på att du har rätt att överta aktierna xx datum. Och det ska skrivas redan nu vid starten, för har man redan blivit osams, lär det vara försent. Dock beror det ju lite på känsligheten i din anställning. I ett 'skarpt läge' så krävs det kanske inte så stor tankemöda från någon, för att inse att din fru är en bulvan för dig. I så fall behöver du göra samma procedur, men med någon person som inte står så nära som just frun.
7
Tack för svar Ingvar! Så om hon ger mig optioner på 100% av företaget behöver varken jag eller hon betala någon avgift/skatt? Är det optioner man ska skriva avtal om trots att det handlar om en gåva? Läste någonstans att man måste betala ett värde för varje aktie i samband med optioner. Alternativ två, att jag står som ägare men hon sitter i styrelsen. Redan på AllaBolag borde man väl kunna se min koppling om man söker på mitt namn?
1472
246
Du får skilja lite på ordet 'option' och 'optioner'. I det här sammanhanget så talar vi om option i betydelsen löfte, utfästelse eller överenskommelse eller vad som man nu hittar för lämpligt att kalla avtalet. Man skriver ihop några rader om att fru xx och man xx kommer överens om att det och det datumet så ska alla aktier i bolaget xyz överlåtas från frun till mannen utan kostnad. Och att det gäller oavsett hur bolagets ställning ser ut vid det tillfället. Bevittnas helst av två personer, så blir det svårare att krypa ur sen. Vittnena behöver ju bara se underskrifterna göras. Det här blir inga avgifter eller nåt sånt för. Sen tycker väl jag personligen att frun ska få en premie för den risk hon tar, om det nu visar sig att bolaget är värt mycket pengar den dagen. Att sitta i styrelsen vid en uppstart är ju alltid en risk, och det sitter mängder med fruar, sambos och ex med miljonskulder på sig efter att deras män har velat ha hjälp med en styrelsepost som mannen själv inte kunde ta. Alternativ två. Nej, det finns inga officiella register över vilka som äger ett litet AB. Det syns inte på Alla Bolag, utan man måste ha fatt i en stiftelseurkund från när bolaget startades, eller ett bolagsstämmoprotokoll där aktieägarnas närvaro är antecknad. Och det här är inte riktigt lika enkelt att få tag på. Ska bolaget däremot öppna ett bankkonto så kräver banken uppgift om vem som är den verklige ägaren, och det är ju då upp till det egna samvetet vad man svarar. Om det startas ett bolag med konkurrerande verksamhet och din fru sitter i styrelsen, så får du nog vara beredd på att det finns dom som vill gräva lite. Om bolaget däremot har ett helt ointressant namn, och i styrelsen sitter din avlägsne pyssling som bor på en ort 30 mil bort, och bolaget har sitt säte där, så lär ju ingen reagera.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.