Boka bort leverantörsskuld utan känt ursprung

4
Hej!

Jag har en leverantörsskuld på konto 2440 som "hängt med" sedan 2012 i bokföringen och då som ingående saldo men som jag inte kan hitta något underlag till eller ursprung för. Hur kan jag bokföra bort denna leverantörsskuld på bästa sätt så den inte ligger kvar som skuld?
1472
246
Om du är säker på att den inte finns kvar som skuld i verkligheten så kan du boka den mot egen insättning om du har enskild firma, eller som insättning av ägaren om det är ett AB. Då flyttar man den bara till en annan plats i balansräkningen, så man får 2440 rätt. Någon har ju betalt den, och vet du inte hur det gått till så är det inte så mycket annat att göra. En annan sak är om leverantören har krediterat fakturan. Alltså inte fått betalt. Då får ju fakturan backas i bokföringen, så att varuinköpen, eller vad det nu gäller, minskar.
4
Hej och tack för svar! Den finns inte kvar som skuld idag vad jag vet och om den blivit krediterad tidigare kan jag tyvärr inte hitta något svar på. Har försökt att spåra hur detta uppstått i den äldre bokföringen men kan inte hitta igen det. Detta är ett handelsbolag så då utgår jag från att jag bokar om detta till egen insättning av delägarna för att 2440 ska visa rätt?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.