Fakturera en försäljning som reär registrerad i kassa-apparaten

5
Jag bokför åt en restaurang. När gästen vill betala via faktura så är notan redan registrerad i kassan specad på mat och dryck med olika momssatser. Istället för att slå ut notan på kort el kontant så finns alternativet faktura. Man får då även ut 2 kvitton. När jag bokför kassarapporten så hamnar fakturabeloppet som en kundfordran på 1511.
Nu kommer problemet
När jag sedan ska skicka en faktura till kunden så förstår jag inte vad jag ska använda för konton.
Jag kan ju inte regga den på mat o dryckförsäljning igen (vilket jag precis upptäckt att jag gjort ett flertal ggr så nu är det dubbelbokat). Jag kan ju heller inte få med någon moms på fakturan för den är ju redan på kvittot. Jag bifogar alltid kassa-kvittot på kundfakturan och det andra kvittot sitter på fakturakopian i min pärm.

Hjälp hur ska jag göra?
1472
246
Jag brukar inte göra nåt speciellt just när fakturan skickas iväg, utan använder den bara sen tillsammans med inbetalningsavin när kunden betalar och bokar då om fordringen från 1511 till 1930. Skriver man då t.ex 'kundbetalning, faktura 56', så får man ju med fakturanumret. Men jag är själv inte helt nöjd med systemet, och funderar på att skapa ett konto , tex 1512, där man lägger den först när den kommer ut från kassarapporten, och sen , den dagen restaurangägaren sätter sig och fakturerar så bokar man om det från 1512 till 1511. För det skulle ju kunna vara så, även om det är sällsynt, att restaurangen även skickar ut andra fakturor, som inte gått via kassaapparaten, och man vill ju få till en komplett nummerserie på fakturorna. Momsen ska ju stå med på fakturan för kundens skull, men du behöver bara se till så du inte dubbelbokar den. För som sagt, momsen är ju redan redovisad i kassan.
5
Tack för svar! Menar du ungefär så här: Jag bokför kassarapporten: D 1512 K 30xx K 2611 Dags att fakturera: På fakturan sitter specat kassakvittot med moms Nollmoms på fakturan och anger text med moms ingår med XXXkr (dom har ju kvittot) Här förstår jag inte riktigt vad jag ska använda för konton D 1511 ? K 1512 ? Vid betalning D1930 K1512
1472
246
Ja, det ser vettigt ut. Men när betalning sker så blir det ju då K[b] 1511[/b] och D 1930. Du hade ju flyttat över den till 1511 i samband med faktureringen.
5
Jamen visst, det har jag ju =) Tusen tack för hjälpen, jag började bli gråhårig där ett tag =)
5
Kan jag få fråga om ett annat huvudbry? Jag har två företag varav det ena är nystartat och ej kreditvärdigt. Företag 1 har då tagit leasing på arbetsmaskiner som vidarefaktureras till företag 2. I början tänkte jag mig inte för utan bokade det på 50xx men eftersom jag skulle vidarefakturera dessa så började jag använda 4110 istället som jag döpt till "vidarefaktureras företag 2" D 4110 D 2641 K 2440 När jag sedan fakturerar D 1510 K 3109 döpt till vidarefakturerat företag 2 K 2611 Blir detta rätt då?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.