Rätta till felaktigt använt bokföringskonto 8910

2
Hej,
Vid årets bokslutsarbete upptäckte jag ett misstag gjort under förra åretes bokslut. En skatteinbetalning hade bokförts under konto 1930 kredit och 8910 debet (skatt som belastar årets resultat) isf det korrekta 1630 (skattekonto).

Bokföringsprogrammet är låst för förra räkenskapsåret så jag kan ej korrigera misstaget.

Har någon ett tips på hur jag kan rätta till detta så det blir korrekt?

(frågan gäller ett AB, bokföring enligt kontantmetoden)

mvh
Anna
1009
206
Hej, Rätta det i pågående bokslut då. Men fråga först hur det kunde bli fel i förra bokslutet. Man ska ju stämma av 1630 mot skattekontot. Hade du en diff? Har du en diff på 1630 idag? Annars kan den transaktionen i sig varit en rättelse på något annat?
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2
Hej, Tack för svar! Företaget var undantaget preliminärskatt det räkenskapsåret och det gjordes därmed ett misstag då 1630 inte stämdes av mot skattekontot. Det finns alltså en diff mellan konto 1630 och skattekontot på den aktuella summan . Frågan är hur jag kan korrigera detta misstag nu som gjordes i tidigare låst räkenskapsår. Mycket tacksam för hjälp! Anna
1009
206
Hej, Ok, sådant händer ibland. 1) Rätta AB i senaste öppna räkenskapsåret. I bokföringen ska man inte hålla på att ändra i år där årsredovisningen är inskickad till Bolagsverket. (Däremot kan man behöva ändra deklarationer på tidigare år, men det låter inte aktuellt i ditt fall. 2) Hur ska rättningen bokas? Som det låter debet 1630 och kredit 8920 (jag skulle särskilja rättelsen av skatt mot årets skatt).
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
harrisdocks
whatsapp ...... + 44 7424882163 ([email protected] Köp pass, körkort, id-kort, personbevis, visum, SSN, Mairrage Certufucate, skilsmässopapperna, US Green Card ([email protected] eller Skype harris.thaddeus whatsapp ...... + 44 7424882163 Ansök om riktiga register pass, visum, körkort, ID-kort, vigselbevis, diplom etc. för att sälja garanterat 24 timmars pass, medborgarskap, ID-kort, körkort, diplom, grad, certifikat service. Turist- och affärsvisum tjänster tillgängliga för personer i alla 50 stater och alla nationaliteter över hela världen. är unika producenter av autentiska högkvalitativa pass, Real Äkta Data Base registrerade och oregistrerade pass och andra medborgarskap documents.I kan garantera dig en ny identitet med utgångspunkt från en ren ny äkta personbevis, ID-kort, körkort, , socialförsäkringskort med SSN, kredit-filer, och kreditkort, diplom, skol grader på ett helt nytt namn utfärdats och registrerats i databasen systemet regeringen .. Vi använder högkvalitativ utrustning och material för att producera äkta och falska documents.All hemliga funktioner i verkliga pass noggrant dupliceras för våra registrerade och oregistrerade documents.we är unika producent av kvalitet falska och verkliga documents.We erbjuder endast ursprungliga hög kvalitet registrerade och oregistrerade pass, förarens licenser, ID-kort, stämplar, Visa, skol Diplom och andra produkter för ett antal länder som: USA, Australien, Belgien, Brasilien, Kanada, Italien, Finland, Frankrike, Tyskland, Israel, Mexiko, Nederländerna, Sydafrika, Spanien, Storbritannien. http://documentproo.com/

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.