Hur bokföra tillgodo på kreditkortsfaktura från leverantör?

1
Hej på er

Ny både på forumet (uppskattar det väldigt mycket!) och i företagarvärlden, och har redan kört fast i bokföringsträsket!

Jag köpte under Januari in varor från en leverantör i Tyskland (via eBay) och betalade via PayPal med företagets kreditkort. Kreditkortsfakturan kom och jag betalade den som vanligt via företagskontot och bokförde alltihopa som sig bör.
Sedan upptäckte jag en trasig vara och fick kompensation för denna från leverantören som återbetalade till mitt kreditkort. Dock hade jag under Februari månad inga speciella utgifter förutom en mindre faktura på webbhotells avgifter samt en blocket annons, som inte översteg beloppet jag fått tillbaka, varvid jag fått ett tillgodo hos min bank tills nästa månad.

Hur bokför jag detta?
Min första tanke var att göra om januari månads verifikat för kreditkortsfakturan, och sedan bokföra webbhotellet och blockets kostnaderna "som vanligt" i ett eget verifikat. Men det känns fel att ändra på den, och att det blir mer riktigt (samt lättare att följa händelserna) om jag gör någon typ av omvänd bokföring mot samma konton som inköpet var ifrån. Här börjar jag som sagt känna mig osäker!

All hjälp mottages tacksamt!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.