Bokförings hjälp..

3
Efter sina 60 första bokförda verifikationer inser man att man har bokfört galet/fel. Söker nu hjälp för att få de hela rätt och undrar hur jag ska kontera denna?
Använder mig av kontantmetoden. Ska kontera en faktura som jag har skickat. (Säljer saker åt andra.)

Faktura ser ut så här.

Bordslampa Moms 0% Pris 52,5 (Detta ska betalas tillbaka till kunden jag har sålt varan åt)
Köparens avgifter Moms 25% Pris 14 (Detta är min förtjänst för att sälja varan)
Frakt Moms 25% Pris 52,8 (Här är frakt och packtid och emballage inräknat i klump summa)

SUMMA EX MOMS 119,3
Momsen är 16,7

Summa att betala 136

Har tidigare konterat de så här.

1920 D 136
2440 K 52,5
2610 K 16,7
3001 K 14
5700 K 52,8

Nu efter de gått ett tag upplyser mitt bokförings program mig att jag använder kommendanten när jag kontera på leverantörsled. Google lite och ser att man ej använder lev. skuld i kontantmetoden.
Så nu sitter man fast och vet ej hur man ska kontera de hela och tacksam för hjälp.
1009
206
Hej, Det stämmer ju att du inte ska boka upp leverantörsskuld (förutom i bokslut) när du använder kontantmetoden. Men i ditt exempel så är det egentligen inte leverantörsskulden du bokar upp, utan din skuld till den som sålde lampan genom dig. Konto 2440 skulle du byta ut mot ett för kortfristig övrig skuld. Jag tänker 2490 eller 2890. Döp gärna om kontot så det klart framgår vad det avser. Sitter du med bokslutet nu så kan du göra en bokföringsorder där du flyttar hela summan som avser din skuld till den som sålde lampan, till rätt konto. Sedan lägger du till de vanlilga leverantörsskulderna på 2440 om du har några.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
3
Tackar så mycket för snabbt svar. Nu blev det lite roligare igen med bokföringen :) Snabb fråga om man kan göra det lätt för sig. Använder ett bokförings program där den läser in fakturorna automatiskt, men när dom bokför blir det så här. 1930 Företagskonto / affärskonto D 136 (Kund har betaltat via BG) 2611 Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25 % K 16,7 (Min provision för att jag säljer) 3004 Försäljning varor inom Sverige, momsfri K 52,5 (Vad kunden ska ha till baka för hen har sålt varan) 3011 Försäljning tjänster inom Sverige, 25 % moms K 66,8 (Frakt, packning av gods samt emballage) Då hade livet varit lättare om det var nåt man kunde använda men tror inte det är ok eller? För de tråkiga är att de inte går att ändra efteråt i bokföringen om man automatiskt bokför fakturorna.
1009
206
Hej, Roligt att du kom vidare med den biten. Jag funderar på 2 saker. Den ena är från ditt första inlägg. Du skriver att du på utgående faktura bokför frakten som debiteras vidare till din köpare som 5700 Kredit. På så vis kommer du ju att ha noll på konto 5700 Frakt i bokslutet om det är så att det du fakturerar köpare är samma belopp som du själv betalar i frakt. Frågan är om du kanske borde bokföra det du fakturerar på konto 3520 Fakturerade frakter eller liknande. Det bör ju räknas som en intäkt och inte som minskning av kostnad. Den andra funderingen är från ditt senaste inlägg. Och frågan om det du ska betala säljaren ska bokföras som en skuld eller som en intäkt och kostnad. Det beror lite på hur upplägget är. Jag misstänker att du aldrig äger det som säljs och bara har en fömedlingstjänst. Då bör det vara korrekt att bokföra som skuld som du först skrev. Det kanske finns någon fler här på forumet som kan ge sin syn på saken.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.