Hur bokföra Skatteplaneringstips i AB #14 - Kostförmån utlägg

1
Hej!

Jag skulle vilja använda mig av Skatteplaneringstips i AB #14 - Kostförmån. https://www.foretagande.se/foretagsekonomi-rad/kostformaner/

Jag hittar dock ingen tydlig hjälp på nätet som beskriver hur man bör bokföra en sådan transaktion (och jag är rätt ny till bokföring). Jag funderar på om konto 7388 och 7382 bör involveras, men skulle nog behöva hjälp av ett exempel. Situationen skulle vara att jag äter lunch för, säg, 125 kr som jag initialt betalar med privata pengar och sedan rapporterar in som ett utlägg till mitt aktiebolag. Jag förväntar mig för år 2017 då - i linje med artikelns förslag - kunna begära ut förmånsskattefri ersättning för den del av mitt utlägg som överstiger 90 kr och betrakta övriga 90 kr av mitt utlägg som en inbetalning till företaget för att nedsätta kostförmånen till noll.

Fråga 1: Hur bokför jag detta på rätt sätt? (Jag är den enda ägaren till företaget.)

Fråga 2: För att hantera denna typ av transaktioner, behöver jag vara registrerad som arbetsgivare?

Med vänlig hälsning,
Rickard
1
Hej Rickard Fick du någon rätsida på ovanstående i hur det ska bokföras etc? Mvh Johan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.