Hur bokför jag momsen i bokslutet?

1
Hej!

Jag behöver hjälp med hur jag ska bokföra momsen i min enskilda firma. Det gäller inför bokslutet då den väl måste nollas på något vis för att inte ligga kvar nu till 2017??
Mitt bokföringsprogram och jag kommer inte riktigt överens...
Jag bokför den annars varje månad för att ha koll och inte glömma något ;-)

Kan någon förklara överpedagogiskt och stegvis hur jag gör? ;-)

Mvh
Helena
1009
206
Hej, om du bokför momsen varje månad antar jag att du redovisar moms varje månad? (visserligen inte viktigt för din fråga) Man brukar säga att man omför momsen. Nollar de löpande kontona 2610-2649 och lägger nettot på 2650 (ibland används 1650 som fordran moms). Beloppet på 2650 ska ligga kvar tills beloppet är betalt vilket normalt är 12e två månader efter momsperiodens utgång (vid årsmoms ibland i augusti). Så om du inte har betalt in momsen (eller fått tillbaka) till Skatteverket så ska beloppet mycket riktigt ligga kvar som skuld (alt. fordran) i bokslutet. Möjligen tänker du på hur det var förut? Hade man årsmoms i enskild firma så räknades momsen som en skuld för dig privat och inte för firman. Det har man dock ändrat sedan något år.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.