Driva företag vid sidan om, ta ut lön?

1
Är ny här och rätt ny till att driva företag. Har ett par frågor angående ägande och lön/uttag.
Min far har drivit ett föetag väldigt länge som har en anställd. Tyvärr gick min far plötsligt bort för en tid sedan. Jag tog då på mig att hålla företaget igång tillsammans med den anställde.
Nu har vi gjort så att jag och han som var anställd har startat ett Holding bolag där vi är äger 50% var. Vi har gått in med egna pengar i holding bolaget samt att Holdingbolaget har tagit ett lån och köpt alla aktier i min fars företag av min mamma som ärvde dem.
Upplägget vi har mellan varandra nu är att han som tidigare var anställd jobbar heltid i företaget med att sköta all kundkontakt och jobb med kunder. Jag sköter all ekonomi och administration samt lite andra mindre bitar. Ungefär samma uppdelning dom hade innan min far gick bort, min far hade börjat trappa ner i arbetstid.

Jag sköter allt det här vid sidan om min vanliga anställning. Jag får ta lite ledigt ibland från min anställning för att hinna med allt vilket är ok med den arbetsgivaren..

Nu till mina funderingar. I min vanliga anställning tjänar jag bra, så jag ligger redan över alla maxgränser för pension, SGI och är uppe i statlig skatt mm.
Så all lön jag tar ut i företaget jag driver vid sidan av blir det ju mycket skatt på och bidrar ju inte så mycket mer till pension, SGI mm.
Jag och min företags partner tar ut lön varför sig motsvarande nerlaggda timmar i företaget, så han får ut en bra månadslön och jag får en del extra mot min ordinare lön.
Vad finns det för alternativ för mig som redan har en hög inkomst från min andra anställning?
Ska jag låta min fru få lön iställed då hon inte har så hög lön på sitt vanliga jobb? Eller blir det andra problem?
Eller ska jag starta ytterligare ett eget bolag som fakturerer det gemensama bolaget för alla timmar. Så kan jag behålla pengarna i mitt egna bolag, då jag inte är i direkt behov av att få ut dom här pengarna varje månad?
Vad finns det för andra alternativ? Hur ska man tänka här?

Mycket nytt att lära men det är kul samtidigt.
1009
206
Hej, Angenämt problem när det är så att man tjänar "för mycket". Lätt att vara efterklok, men det låter som att det varit större ide att du startat ett eget holdingbolag (ägt 100% av det) som i sin tur ägt 50% av det gamla bolaget. Då skulle du ju kunna ta alla utdelningar och fakturera "lönen" du skulle fått och sedan sparat alla pengar i ditt eget bolag. Tex placerat inför pensionen. Då kan du också helt själv styra hur du ska göra med utdelning, lön etc. Möjligen ett alternativ att starta ett nytt bolag som tar över ditt ägande i holdingbolaget. Men då har du bolag i tre led, vilket låter onödigt. Men det fanns säkert någon bra tanke med det där holdingbolaget också. Annars kanske man kan göra en omfördelning så att du tar över holdingbolaget och säljer 50% av aktierna i dotterbolaget till den andre för samma belopp. Att anställa sin fru är såklart ok så länge hon har marknadsmässig lön (tror jag) och faktiskt utför arbete. Annars är det väl egentligen skattefusk/brottsligt.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1468
246
I en enskild firma har man ju dock rätt att flytta över resultat till sin fru, och minska skatten, så tror du verkligen nån skulle gräva i det, Johan?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.