Förenkla bokföringsposter?

52
Hej!

Jag säljer beg böcker med kontantmetoden och förenklad VMB. Jag är relativt färsk - har just påbörjat räkenskapsår 2 och lär mig hela tiden.

Hittills har jag bokfört varje såld bok så:

[attachment=316]FORUMFRGAOMBOKFRINGSPOSTER.jpg[/attachment]

VMB-varan, portot och moms på portot var och en för sig. Ganska pilligt att hålla på med för varje liten summa. Nån kunnig sa till mig att jag inte måste göra såhär, att jag inte behöver speca allt i varje post på det här viset. Men jag minns inte hur han sa jag skulle göra istället.

Nån som förstår vad han kan ha menat?
1472
246
Om vi börjar med portot.. hur skickar du dom? Det är ju ingen moms på portot längre, så om du skickar per post borde det inte vara nån moms på kvittot du får från Posten?
52
Hej Ingvar! :) Jag skickar oftast böckerna i Postnords förfrankerade emballage. Ibland med Schenker. Jag har också noterat att Postnord inte tar ut moms när de säljer porto, men jag har läst mig till att det är varan jag skickar (i det här fallet beg varor med 6 % moms) som avgör vilken momssats jag ska skriva för portot - inte vilken moms det var när jag köpte portot. /Klas
52
Hallå? Jag skulle ha stor användning för en fortsättning på ditt svar, Ingvar Wogenius. /Klas
1472
246
Jag har skrivit till skatteverket om ett klargörande när det gäller momsen på portot, men inte fått svar där än. När det gäller det övriga så tycker jag att det fattas poster i bokningen. Du kan väl inte få ut en komplett momsrapport baserat på den bokningen? Eller kör du en separat bokning med vinstmarginalen vid slutet av varje momsperiod? Nånstans måste man ju få fram en vinstmarginal att beräkna momsen på, men vid förenklad VMB så funkar det ju att göra det klumpvis. När det gäller själva frågan om förenkling, så tycker jag man ska passa sig lite för att förenkla för mycket. Visst, det är lite pilligt att köra in småsummorna, men det blir lättare att se om man gör rätt.
52
Hej! Jo jag gör en separat bokning i slutet av varje momsperiod (= hela räkenskapsåret). Jag kör förenklad VMB där jag ofta köper in "en låda böcker" till en klumpsumma och inte kan speca inköpspris per vara. Det är alltså vinstmarginalen för hela perioden jag beräknar moms på, inte varje vara. Ska bli intressant att höra vad Skatteverket svarar! Tack för ditt engagemang! /Klas
1472
246
Nu har jag fått svar av skatteverket. Två gånger..då det första svaret bara var ett otydligt citat direkt ur en broschyr som vem som helst hade kunnat läsa :) Det andra var lite mer tydligt, och det är riktigt som du gör, och lägger på moms på portot, även om du köpt påsarna momsfritt. Nu blir det ju bara 6 % för din del, men man får ju då tänka på att lägga på momsen uppepå det pris du betalat för portot. Annars blir det ju en förlust på varje försändelse.
52
OK, då vet jag vad som gäller. Tack för din hjälp! /Klas

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.