Min bokföringsbyrå har tabbat sig - snälla hjälp!

1
Jag skulle vilja ha lite hjälp från alla kunniga, det är nämligen så att jag har ett litet företag där vi importerar varor utanför EU.

Vår bokföringsbyrå som vi anlitat har bokfört import fakturorna men glömt att bokföra det monetära tullvärdet på vissa fakturor, detta har lett till att fältet H nummer 50. Import (beskattningsunderlag vid import) i mervärdesskattedeklaration visar fel belopp.

Vi har alltså importerat in mer än vad som deklarerats i mervärdesskattedeklaration i ruta nummer 50.

1. Om jag nu för en ändring och rättar till det beloppet. Kommer det påverka vårt resultat?
2. Vad kommer påverkas?
3. Skv har påbörjat en revision, riskerar man att åka på en bot om man gör rättelsen nu?


/ En förtvivlad småföretagare
1469
246
Nej, ni riskerar inget eftersom det i de allra flesta fall är ett nollsummespel. Man lägger ju på och drar av samma summa moms, så även om ni rättar detta så blir det inga belopp att betala, och heller inget straff. Under förutsättning att detta är det enda problemet då. Jag var själv i kontakt med skatteverket angående detta, och jag förstod på handläggaren att han hade massor av ärenden. Det här går knappt att få rätt utifrån införselfakturorna, utan du måste skapa ett inlogg åt din bokförare på Tullen, så att dom själva kan hämta uppgifterna därifrån. Då blir det rätt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.