Företag eller bara lön - Affiliate marketing

1
Hej där! 🙂

Har nyligen lyckats skapa relativt framgångrika webbsidor på nätet, som utan arbete genererar ca 3000 SEK i månaden just nu. Utöver detta är andra projekt igång som ev kommer generera mer.

Genom portalen jag gör detta kan jag välja om jag vill få utbetalt utan avdrag, dvs, 3000 SEK i månaden, om jag startar ett bolag, eller drar de av 47% och betalar ut det som lön.

Jag har kostnader just nu på runt 2000 om året just nu, så de är väldigt låga.

Tänker också ev dra igång ett annat projekt, där kostnaderna är betyligt högre, men även intäkterna. Oavsett, hur mycket kostnader bör jag ha innan jag funderar på att skapa bolag, istället för att bara ta ta 53% av det jag intjänar och betala kostnaderna "ur egen ficka"? Vill inte göra det mer omständigt än det är.

Tusen tack! 🙂
4
Hej! Om du verkligen ha lust att satsa på din företagsidé så är det ingen tvekan. Ta det som utbetalning till dig som enskild firma utan avdrag. Något bolag behöver man formellt sett inte bilda. Enskild firma blir man automatiskt om man börjar driva verksamhet. Man brukar registrera sig för att se lite mer seriös ut men för skatten och Skatteverket behövs inte detta. Dina utgifter kan du dra mot dina inkomster och betala skatt på det som blir över. Skulle det visa sig att det inte blir något stor omsättning kan du deklarera det som inkomst av hobbyverksamhet på den vanliga deklarationsblanketten för privatpersoner. Enkelt och lätt i det fall det inte blir stor omsättning eller ifall du lägger ner. Go, go, go! Lycka till! :)
2360
37
Startade FIRMA Abi design på 60-talet. Nerlagt en tid på grund av SKV (begär varje år resning för SKV agerande som även innehåller grovt myndighetsmissbruk, stöld, bedrägeri, urkundsförfalskning, mm) Oberoende vilken form man använder så är SKV det stora problemet i Sverige. Annars sker segdragna förbättringar, men de flesta av mina vänner har tröttnat på Sverige. Som ekonomisk expert har jag trots allt sett möjlighet att överleva här, och nu som pensionär sedan många år har man i alla fall en basinkomst. Att gå med förlust ett antal år som FA är ingen nackdel även om SKV gärna vill fakturera skatter och sociala avgifter innan man ens kommit igång med den nystartade firman. GÅ INTE PÅ DET. Fortfarande måste man planera noga innan start. AB är inget bra alternativ.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
33
8
Hej Erik, Grattis till att du lyckats komma igång med lite affiliateverksamhet online, det är en rolig bransch enligt mig :) Jag jobbar själv som affiliate samt redovisningskonsult och skulle rekommendera dig att köra bolag om detta är något du planerar att fortsätta med. Genom att ta det som lön får du aldrig kvitta din omkostnader och det är betydligt roligare att köra det som bolag med. Personligen började jag med enskild firma en gång i tiden, men han inte ens driva den i ett halvår innan det var dags att gå över till AB eftersom det inte blev särskilt skattemässigt försvarbart att driva enskild firma om man ville vara kvar i Sverige. Som ovan talare också nämnt att om du väl ska satsa på detta så skulle jag rekommendera ett AB tämligen omgående om du har möjlighet att lägga ut för aktiekapitalet. Inte nog med att det i regel är skattemässigt fördelaktigt, du begränsar också ditt personliga ansvar till viss del om allt skulle gå åt pipan. Med en enskild firma kan nedsidan bli betydligt större om det vill sig illa, dock inte så vanligt inom just affiliateverksamhet men i alla fall. Återkom ifall du har fler funderingar och lycka till med företagandet!
Driver 6530 Redovisning KNA AB
2360
37
Jag har haft handelsbolag, AB och ENSKILD FIRMA.. Det är inga svårigheter för SKV att förstöra ett AB däremot är det svårare att förgöra en firma. AB kan ses som att du inte tar ansvar för dina handlingar. vilket naturligtvis är fel. Dagens aktörer tar borgen med mm. och slarvar du med skatter och annat åker du dit än värre. (erfarenhet när jag dömde i tingsrätten). Med FA kan du disponera dina pengar helt fritt under verksamhetsåret vilket inte går i AB. Gentemot försäkringskassan är det helt avgörande med FA mot AB vilket Andy borde känna till. Start av företag och ekonomistyrning är min verksamhet och den sträcker sig till slutet av 60-talet så det finns mycket erfarenhet som inte står skrivet i kursen man kan gå hos Af. Hur du än gör, lycka till.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.