Vilken bolagsform ska jag välja?

6
Hej!

Jag är webbutecklare och skapar hemsidor till andra företag, jag har tidigare jobbat med privatpersoner och testat hur det är, nu ska jag jobba med andra företag och behöver därför registrera mig. Jag ser att aktiebolag är den typen som är bäst men det krävs en insats som jag i dagsläget inte har. Det ser ut som enskild näringsverksamhet är det som dom flesta startar som, men jag undrar om det är bättre än att starta ett handelsbolag? Varför enskild näringsverksamhet?

Det som lockar med handelsbolag är att det får sitt eget nummer och att man kan anställa enkelt osv, sälja vidare, precis som ett aktiebolag. Plus att man inte behöver ändra hur man skattar som privatperson, utan det sitter i företaget istället. Finns det andra fördelar i dom olika bolagsformerna som jag inte nämnt här?

Somsagt i dagsläget är jag en person som kommer sälja hemsidor till andra företag. Tanken är att jag vill att det ska vara möjligt att ändra om i företaget, t.ex anställa, sätta en annan som ägare. Är det bättre att starta som enskilld och sedan övergå till AB när det är aktullet, eller direkt välja handelsbolag?

Mvh
1468
246
Ett handelsbolag beskattas hos ägarna, precis som en enskild firma. Ett handelsbolag är alltså som att driva två enskilda firmor ihop. Det är en rätt krånglig och bökig bolagsform, som man sällan rekommenderar nån. Kör du på enskild firma tills vidare. Det är dessutom billigare skattemässigt för dig själv. När du sen jobbat ihop lite kapital kan du ju starta ett AB. Det är inget som hindrar att du anställer folk i din enskilda firma.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.