Kontrollbalansräkning

5
Hej!

Jag har nystartat AB och funderar på att göra viktiga inköp med en större andel av Aktiekapitalet, och då dyker frågan upp om kontrollbalansräkning.

Varorna jag köper är en bil och bilkomponenter som jag vill tycka är en (utmätningsbar) tillgång, dvs. inte en förbrukning . Bilen kommer inte att köras

Om aktiekapital ingår i bundet eget kapital som är tillgångar minus skulder, och jag går +/- 0 i värde i bolaget - klarar jag mig då undan utan att göra en kontrollbalansräkning?

Samt är det beräknat att 'fylla på' aktiekapitalet med kontanter snart igen, troligtvis inom 3 månader och nästan garanterat inom 8. Har det någon effekt?

Tacksam för svar
/K
1073
139
Ifall du använder de pengar du satte in som aktiekapital till att köpa något som bokförs som tillgång, innebär det inte att något aktiekapital förbrukats. Aktiekapitalet behöver inte utgöras av pengar, det går bra även med andra tillgångar. Du behöver alltså inte göra någon kontrollbalansräkning.
1009
206
Vill bara göra ett par tillägg som kan vara aktuella i fallet med köp av bil. Du har ju normalt avskrivning på bilar, och det är en kostnad som påverkar egna kapitalet i slutet. Bil medför även normalt bilförmån, vilket också är en kostnad. Det är alltså tillgången till bil som är förmån - inte brukandet av den.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.