Frågeställning ang aktieägaretillskott mor/dotter bolag

5
Hej

Det jag undrar över är hur ett "Ovillkorat" aktieägartillskott bokförs hos givaren och vad det innebär.


Ponera att givar och mottagar bolagen går bra. Det föreligger inga krav på storleken på tillskottet med andra ord

Det kan också vara att moderbolag äger dotterbolag till 70%-100% eller ett kors ägande där även dotterbolaget äger andelar i moderbolaget. Det spelar ingen roll.

Om givaren ger tillskottet från bankkonto t ex 1930 krediteras.

FRÅGA 1

Hur får man motkontera ? Vad innebär motkonteringen 1310/1311 ??

Om man konterar på detta viset, innebär det då att aktier måste byta hand. ? Och då skall dessa värderas och liknande?

Om inte: om flera tillskott görs kommer konto 1310/1311 att öka hela tiden utan något egentligt värde?

Om det rör sig om 1 bolag med 1 ägare och min kompis t ex gör ett "ovillkorart" tillskott så betyder ju inte det att han blir aktieägare direkt. ?


FRÅGA 2

Jag hittar inget som säger att "borgenärsskydd" och liknande spelar någon roll vid aktieägartillskotts. Bara vid utdelning.


Hoppas att någon kan knäcka denna nöt.
1009
206
Hej, Det stämmer att man ska använda 1310/1311 ifall det är ett koncernföretag som får tillskottet (enligt K2). Det redovisade värdet på aktierna ska öka. Du har fortfarande samma antal aktier och samma röstvärde, men har betalat mer för dessa. Vid återbetalning av aktieägartillskottet ska värdet minskas. Nu var det ju ingen brist i egna kapitalet som jag förstår det, och då behöver ingen nedskrivning göras. Som sagt har du fortfarande samma antal aktier och samma röstvärde så inga aktier köps/byts. Om fler aktieägartillskott görs så ökar 1310 hos givaren. Givarens bokföring ska ju visa värdet av aktierna hos mottagaren. Värdet består av vad man betalat (inkl tillskott) minus ev nedskrivning (på eget konto). Om man vill så kan man ju ha ett ytterligare konto för tillskotten för att hålla reda på det lättare. Man kan ju vilja ha tillskotten återbetalda i framtiden. Om du äger 100% och din kompis gör ett tillskott så är det annat än aktieägertillskott då han inte är ägare. Det kan tex vara ett lån eller nyemission. I din fråga 2 gissar jag att du menar borgenärsskydd för givaren av tillskottet. Nu har jag inte kollat med en jurist, men då du "köper" en tillgång så förändras inte tillgångarnas storlek. Givaren byter 100 kr mot 100 kr värde i ett bolag. Så jag antar att det inte ska vara något problem med borgenärsskydd. Du kan ju köpa en bil utan att frågan om borgenärsskydd ska bli aktuell. Eller låna ut pengar. Vid en utdelning minskar man ju direkt tillgångarnas storlek. Samt att det går direkt till ägarna. Men visst, om du ger tillskott till ett dotterbolag som går dåligt ska ju värdet skrivas ner. Då kan ju aktiekapitalet vara förbrukat hos givaren.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
5
Tack så mycket Johan för att du tog dej tid. Det förhåller sig som att det är ett villkorat aktieägartillskott i din text tycker jag? Hur skulle sammanhangen se ut om det är en fråga om är Ovillkorat, och korrekt juridiskt utformat som sådant. Jag vart klokare av din text, dock har jag några följd frågor. Förklara gärna som om jag vore 5år :) 1 Vilket konto om det ej är ett koncernföretag (ej 1310/1311) Om det vore ett K2 eller K3 gör väl desamma, De 2 spelar väl efter samma redovisningsregler angående detta? 2 Jag förstår inte din text ang dessa Du har fortfarande samma antal aktier och samma röstvärde, men har betalat mer för dessa. Vid återbetalning av aktieägartillskottet ska värdet minskas. [color=#ff0000]Hur kan ett bolag ha kvar lika många aktier före som efter mottagande av tillskott (ovillkorat) utan att aktiekapitalet ökas.. Och ändå äger givaren andelar/aktier ?? Hur har jag betalat med för aktierna? Jag förstår inte det.[/color] Med vänlig hälsning Per
1009
206
Hej, Det stämmer att jag i huvudsak pratar om villkorade aktieägartillskott. Skillnaden är att ovillkorade inte ska betalas tillbaka, så om du är intresserad främst av ovillkorade får du bortse från det som handlar om återbetalning. Konto styrs av vilket konto de utsprungliga aktierna ska bokföras på. Är det dotter-, intressebolag eller kortfristig placering? Det torde dock vara under kontogrupp 13 då man bör anses ha ett långsiktigt intresse. För att lämna aktieägartillskott krävs att du äger minst 1 aktie. Ett bolag som mottar tillskottet förändrar inte sitt aktiekapital utan fritt eget kapital. Antal utgivna aktier är fortfarande samma. Som givare kan du tänka att du med tillskottet betalat mer för aktierna och att bokföringen visar detta. (Detta är även tanken skattemässigt ifall du som givara är privatperson och ger ovillkorat - och därför räknar detta till ditt anskaffningsvärde). Om du är ute efter att öka antalet aktier och aktiekapital ska du istället kolla på emission.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
5
Tack nu börjar det klarna. Dock förstår jag inte till fullo detta med upp/ned skrivning Ponera detta exempel, för att kanske bättre förklara upp/ned skrivning? 1 a, Privat person skapar ett AB för 50.000 (100 aktier a´ 500kr st) b, AB skapar ett AB som de äger till 100% (för 50.000kr) c, Alltså mor/dotter situation uppstår d, Privat person säljer 1st aktie för 500kr till dotterbolaget (moderbolag bedriver ej någon omsättning) e, Nu har ett korsägande uppstått 2 a, Dotterbolaget gör bra med vinst och ger Ovillkorade tillskott till moderbolaget, säg 3st under året för 200,000 vardera, alltså totalt 600.000 (Ingen stämma behövs för att ge tillskott?) Är det nu dotterbolaget måste göra en nedskrivning? Om dotterbolaget har på sitt "1310" konto andelar för 600,500kr ?? Och moderbolaget har ej bedrivit någon omsättning, då är ju dessa tillgångar, rejält uppblåsta? b, Och moderbolaget måste göra en Uppskrivning. Om dotterbolaget går jätte bra? moderbolagets kont 1310 är ju bara på 50.000kr i andelar Konsekvenser utan Upp/Nedskrivning. Vad gör de? Jag undrar vilka konsekvenser en upp resp. nedskrivning får? Inget utav dem minskar eller ökar bolagsskatten? Men de påverkar Resultaträkningen som kostnader eller intäkter? Eller påverkar de inte alls RR och bara BR? Tacksam för svar Med vänlig hälsning Per
1468
246
Det är inte så att du blandar ihop aktieägartillskott med koncernbidrag? Aktieägartillskott påverkar inte resultaträkningen, men det gör koncernbidrag.
1009
206
Hej Per, Va roligt att du är så intresserad av aktieägartillskott! Får jag fråga i vilken roll du ställer dessa frågor? Verkar inte komma från något konkret exempel utan bara vara ett allmänt intresse. Jag ska försöka ge dig några korta svar som avslut på ämnet. Korsvis ägande är inga problem. Nedskrivning görs för att BR ska visa ett rättvisande värde av innehavet enligt försiktighetsprincipen. Att ett bolag inte har omsättning är inte en anledning till nedskrivning. Tänk att du istället satt pengarna på ett bankkonto. Att kontot inte genererar omsättning gör inte pengarna där mindre värda. Förluster kan vara anledning till nedskrivning. Så gäller alla tillgångar. En kundfordran där kunden har betalningssvårigheter, en bil som har årlig värdeminskning, noterade aktier vars kurs sjunkit etc. En uppskrivning behöver däremot aldrig göras. Ibland gör man det tex på fastigheter som kan stiga avsevärt i värde och även då ha ett bestående högre värde (pris). Upp-/nedskrivning påverkar inte skatten. Det påverkar BR och RR.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
5
Hej Nej Ingvar. Det gör jag inte. Boström Ja, du har helt rätt. Jag är super intresserad utav företagets alla delar! Jag läser som privat person. Jag är inte på något sätt utbildad i ämnet. Det är kanske därför jag är utan för boxen större delen av tiden, och ställer udda frågor. En sista fundering bara. 1 Så i detta exempel angående mor/dotter scenariot, behöver varken upp eller nedskrivning göras? 2 Hur påverkar de RR ? De tas med där men inte i skatteunderlaget/skatte uträkningen? Med vänlig hälsning Per

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.