Nybörjarfrågor ang bokföring nystarad enskild firma.

10
Tjo!

Precis startat enskild firma, ska exportera varor utanför EU och har lite nybörjarfrågor.

1. Räcker det med en beskrivning i Swish av vad man betalar för vid inköp?
T.ex "Vit tröja storlek M, oanvänd" eller behövs de mer underlag till bokföringen?

2. Jag får betalt för mina varor när företaget i utlandet sålt mina varor.
Utbetalningen sker via paypal och det står endast "utbetalning för varor sålt vecka 23" t.ex.
Vad som sålts kan jag kunna plocka fram men får inget riktigt verifikat av företaget

Kan jag skriva ett eget verifikat till bokföringen för varorna jag fått betalt för som jag använder som underlag till bokföringen?
1009
206
Hej, För att få ett bra svar bör du låta någon kunnig titta närmare på din verksamhet och de papper du får. 1. Om du med "man" menar att du gjort inköp så behöver du normalt ett underlag (faktura). Att du betalat något med swish är inget underlag för inköp. 2. Tänker att du på något sätt måste kunna veta vad du har för lager och därmed vad som säljs. Om du får ett bra underlag på vad inbetalningen avser skulle du kunna bifoga ett utdrag på vad som sålts. Möjligen skulle du jobba med självfaktura här. Men kolla upp så att du har tillräckliga underlag så du inte får problem senare.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
jonemira
d
10
Tack för svar Johan! Köper mina varor av privatpersoner och betalar med Swish, då räcker det alltså inte med att jag skriver som meddelande vad det är jag betalar för? Får dessvärre inget underlag alls från företagen utan jag får leta fram vad det är som sålts. Har alla varor som en lista hos de och säljs en av mina varor så ändras endast status på den varan från tillgänglig till såld. De skickar alltså inte något dokument om vad som sålts
1009
206
Hej, Jag kan tyvärr inte ge dig ett bra upplägg såhär på rak arm. Tycker att du borde kolla med en revisor/redovisningskonsult om du har en eller boka tid hos Skatteverket (de kan faktiskt ge bra svar ibland). Om du bor i Sthlm kan du PMa mig om du vill boka en tid och gå igenom det.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1470
246
Att bara skriva i ett meddelandefält vad det är man betalat med swish lär nog inte duga vid en kontroll. Man skulle iofs kunna kalla det för en form av självfakturering, men då är ju det normala att man skriver ut en faktura som man skickar till säljaren, där dennes namn och adress framgår tydligt. Annars kan man ju bara skicka 2000 till en kompis, kalla det för köp av skjorta och sen går man ut på krogen med kompisen.. Den andra delen av frågan känner jag igen problemet, men vet ingen vettig lösning mer än att man måste börja ställa mer krav på dokumentation. Skatteverket kommer snart att få upp ögonen för den här handeln, och det lär bli kaos.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.