Orolig att balansrapporten inte kommer balansera vid bokslut

16
Hej!

Jag har tidigare detta år startat en enskild firma där jag själva sköter bokföringen. Jag är kund hos Speedledger så jag har tagit mycket hjälp av dem vid frågor ang just bokföringen. Jag har självt läst lite företagsekonomi och redovisning så jag tänkte från början att det inte skulle vara så svårt.

Jag tycker heller inte att det har varit "svårt", men under hela verksamheten (jag omsätter > 50 tkr) har jag glömt boköra eget uttag. Eller ja, glömt och glömt, jag har hela tiden trott att man inte behövda bokföra uttagen eftersom de ändå inte påverkar resultatet. Och det är ju resultatet som skatteverket är intresserade av, eftersom det är det som underlag för hur mycket jag ska betala i skatt, eller?

Så, jag har alltså varit tvungen till att bokföra de egna uttagen i efterhand. Och detta har inte varit helt enkelt för mig. Jag handlar mycket med mitt kreditkort men även med mitt vanliga debitkort. Och ibland har jag handlat varor till företaget på kreditkortet (och bokfört det som sig bör). Då när jag har fått in pengar från försäljning etc, så har jag fört över en "random summa" till kreditkortet. Ska försöka förklara med ett exempel:

Säg att jag handlar varor för 549 kr till företaget, och sen handlar jag mat privat på ica för 329 kr.
Totalt: 878 kr. Då har jag kanske överfört 900 kr från företagskontot, och då blir väl det egna uttaget i detta fall: 979 kr - 549 kr, inte sant?

I ovan exempel är det rätt enkelt att räkna ut vad som är det egna uttaget, men det kan vara väldigt mycket poster på kreditkortet vilket i princip ibland har gjort det omöjligt för mig att avgöra vilken exakt summa som är det egna uttaget av insättningen på kreditkortet.

Jag ska nämligen avveckla den enskilda firman för att starta HB istället. Kommer min balansrapport bli fel när jag gör bokslutet?


Shit vilken rörig post, tack för att du läste ända hit.

Hoppas ni förstår mitt problem/fråga.

Tack!
1472
246
Du behöver inte tänka så mycket på de egna uttagen när det gäller bara pengar. Har du heller inget separat bankkonto för firman, så blir det ju i stort sett hopplöst. Vid avslutningen av året så vet du ju hur mycket pengar du fått in i firman, du vet hur mycket du lagt på inköp till firman. Exempel: Du har sålt för 100 000 Du har köpt in saker till firman för 40 000. På bankkontot skulle det då alltså finnas 60 000. Men det gör det inte, där finns bara 5000. Alltså är dina egna uttag 55 000. Egna uttag av pengar påverkar som sagt inte skatten, så det är inte så många som bryr sig om att den summan ska vara exakt. Det är skillnad om du plockat ut varor till dig själv. Dom ska ju redovisas på ett annat sätt. Handelsbolaget kommer ju att ha ett eget bankkonto, så då blir det lite lättare att hålla reda på uttagen. För principen är precis densamma i ett HB.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.