Äga onoterat bolag privat eller i aktiebolag

Anonym
Jag har ett diemma gällande ägande i ett onoterat bolag.

Här är situationen: Jag är anställd i ett ”vanligt” företag och tjänar där över brytpunkten för statlig skatt (dvs har full avsättning till pension etc.). Vid sidan om denna anställning har jag idag en enskild firma där jag gör en del konsultuppdrag/sitter i ett par styrelser etc.

Jag kommer nu att köpa in mig i ett av de bolag där jag sitter i styrelsen (ett onoterat bolag). Är det bäst för mig att köpa det privat eller borde jag omvandla min enskilda firma till ett AB och köpa aktierna i det onoterade bolaget i mitt AB (och i så fall framåt köra konsultverksamheten i ABt)?

Jag förstår det som att om jag har ett eget AB kommer jag att kunna ta in utdelningar och framtida eventuell reavinst skattefritt in i ABt och där antingen återinvestera det eller ta ut det som utdelning (enligt förenklingsregeln eftersom jag inte plockar ut någon direkt lön från mitt bolag). Stämmer det och har jag i så fall fattat det rätt att det bästa vore att starta upp ett AB?

Bör det i så fall vara ett vanligt AB (konsultverksamhet som också har ägande) eller ett Holdingbolag?
1470
246
Jag tycker du ska starta upp ett AB direkt. Dels har du, som du själv var inne på, fördelen med den skattefria avkastningen som du kan samla i ditt AB, och dels kan du låta hela kapitalet stanna i ditt egna AB tillsvidare, och bara betala bolagsskatten på övriga vinster. Då har du ett kapital i ditt bolag den dagen du inte längre har en bra avlönad anställning, och kan börja fundera på hur du ska ta ut det. Med en enskild firma kan du visserligen fondera i en expansionsfond för att likställa det vid ett AB, men det är ett onödigt komplicerat sätt att få undan kapital. Och dessutom vet man inte om reglerna för fonder ändras.
Anonym
Tack för ditt svar! Tycker du att jag skall registrera ABt som ett konsultbolag med extra verksamhet med investeringar eller som ett Holdingbolag?
1470
246
Jag kan inte se nån större skillnad. Ett vanligt AB har ju samma regler när det gäller ägande av dotterbolag, som om du skulle kalla det för ett holdingbolag. Det handlar bara om vad du skriver i verksamhetsbeskrivningen. Så jag skulle fokusera på konsultdelen och ha ägande och handel som del av verksamheten.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.