Sälja företagsbil (leasingbil) till privatperson

4
Hej,

Mitt AB har leasat en bil, som används som förmånsbil av en anställd) och nu när leasingperioden går ut så vill jag sälja bilen vidare, antingen till den anställde, som privatpserson eller t.ex. vilken privatperson som helst på Blocket. Eftersom det är leasingbil så har jag dragit av halva momsen på leasingkostnaden men restvärdet är det ingen moms jag kan/får dra av.

Min fråga är hur man ska göra, va gäller moms, när jag säljer bilen vidare till en privatperson? ska jag betala utgående moms när någon privatperson köper bilen? så om marknadsvärdet för bilen är 100k ska jag då betala 20k till staten som utgående moms?

Mvh
Martin
1009
206
Hej, Du ska bara ta ut moms om du haft rätt att göra avdrag för momsen när du köpte bilen. Det hr du då inte om du inte kan dra av momsen när du löser leasingen. (Momsen på själva leasingen "månadsavgiften" är inte moms på köp utan för "hyran") Dvs du ska inte lägga på moms vis försäljningen i beskrivna fallet.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
4
Ok då förstår jag skillnaden mellan moms för leasingkostnad vs när jag löser leasingen! Så om marknadsvärdet är exempelvis 100k och jag säljer den för 100k, blir det då att företaget har gjort en vinst på 100k? och måste därför betala bolagsskatt på? svårt det här tycker jag :unsure:
1009
206
Hej, Nja, du har väl en kostnad för bilen? Lösenpriset? Ev kvarvarande leasingavgifter (om man löser den innan utgången) räknas då också som inköpspris. Men visst kan inköpskostnad bli noll om du inte har ett lösenpris. De månatliga leasingavgifterna tidigare kan du se delvis som betalningar som du redan fått dra av. Så totalt sett bör du haft kostnader som överstigen intäkten på bilen, bara att du fått avdrag för en stor del redan tidigare. (liknande som fallet om du ägt bilen och skrivit av den på 5 år)
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
4
Ok så det jag betalar till leasingbolaget för att köpa loss bilen, säg t.ex. 100k är en kostnad på just 100k (eftersom ingen moms tillbaka) och det får jag tillbaka om jag säljer bilen för, för enkelhetsskull, 100k. Så intäkt och kostnad äter upp varann och de månatliga kostnader jag haft för bilen har ju varit hyra så då är det frid o fröjd.....nu fattar jag äntligen! :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.