Nybörjare fråga kring redovisning av försäljning

4
Hej

Håller på att fixa med bokföringen på egen hand för en liten enskild firma. Jag använder Bokio och det har rullat på bra med bokföring av inköp av varor för att starta igång tillverkning av de produkter som sedan ska säljas. Nu ska jag däremot genomföra den första försäljningen. Vad behövs för underlag för att bokföra den? Den är en försäljning till en nära kompis så det har inte varit på tal om något kvitto eller så men vad behöver jag själv för underlag att bokföra emot?
1009
206
Hej, För det första - det ska ALLTID vara tal om kvitto eller faktura. Det ska erbjudas. Även om kunden sedan slänger. Ta det som regel. Använder du kassaregister får du ett underlag därifrån till bokföringen. Annars en kopia av fakturan i Bokio (ev kontantfaktura). Alt kan du ha ett kvittoblock där du skriver för hand och spar en kopia. Kan också säga att om du skriver fakturan i Bokio får en "kopia" sparad där så att du då inte behöver skriva ut en till dig själv. Så här i efterhand skulle du kunna göra den fakturan/kontantfakturan i Bokio så att du får ett underlag. Tänk på att fakturan då ska innehålla allt det fakturor brukar (namn, adress, datum, såld vara mm)
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
4
Hej. Tack för svaret. Här framåt ska vi stå på en mässa och sälja våra produkter. Som sagt är det en nystartad enskild firma med små resurser så försöker hålla nere alla tänkbara fasta månadskostnader. Hur skulle du rekommendera att man sköter kvittohantering / kassaregister under ett sådant tillfälle. Att ställa en kontantfaktura till varje enskild kund där man behöver uppge kundens namn för att skapa ett underlag känns inte aktuellt. Jag skulle vilja kunna ta betalt kontant och med Swish och erbjuda kunderna kvitto via e-post och sedan kunna få ut ett underlag över dagskassan för bokföring. Finns det några kostnadsfria sätt att göra detta? Hur gör andra? Man måste ju själv aldrig uppge sitt namn för att de ska göra en kontantfaktura, men betalar verkligen alla för ett kassasystem med en månadskostnad?
1009
206
Hej, Kolla på tex iZettle. Tror de ligger bland de billigaste för de med lite mindre omsättning. Ganska snabbt och enkelt också. Tror det finns andra liknande, men jag kommer inte ihåg namnen just nu. Alternativet med kontantfaktura är nog bara praktiskt ifall man har någon enstaka försäljning. Som du skriver måste man ju uppge namn mm då och det tar tid och kan upplevas konstigt av kunden.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.