Bokföra Payson försäljning

16
Hej!

Jag ska börja använda Payson, och undrar hur man bokför försäljningen som sker därigenom. Jag tror att det fungerar på följande vis, men rätta mig gärna om jag har fel.

Försäljning av produktför 1000 kr.

3010 försäljning kredit 1000 kr
2611 utg moms kredit 250 kr
1950 "Payson" debet 750 kr

Min största fundering är vilket datum jag ska bokföra på. Är det datumet då ordern registrerades eller datumet då pengarna kommer in på Payson för just den ordern? För det kan nämligen ta rätt lång tid för pengarna att komma in på Payson. Se följande exempel: Kund beställer en produkt 1/1 för 1000 kr, produkten tillverkas och skickas den 10/1. Den 10/1 markerar jag ordern som skickad i Payson. Ca 10 dagar senare, 20/1, får jag pengarna för den ordern.

Ska jag bokföra den 1/1 eller 20/1?

Min andra fundering: när jag överför pengar från Payson till mitt företagskonto krediterar jag 1950 och debiterar 1930 (väl?). Vilket datum ska detta göras på, är det när pengarna lämnar Payson eller är det när pengarna kommer in på mitt företagskonto? Eftersom det kan ta någon dag ibland.

RIDIT:
Glömde informera om att det är kontantmetoden som används.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.