Eget uttag Handelsbolag

1
Hej!

Behöver lite hjälp hur eget uttag funger i ett Handelsbolag. Vet inte om jag tänker rätt eller inte, skulle uppskatta ifall någon kunde förklara vissa grejer.

Ponera att jag har 12 000kr i mitt HB och jag vill nu göra ett eget uttag.

- Jag räknar med att 50% går till skatt samt egenavgifter.
- Resterande 6000kr kan jag ta ut från mitt företagskonto och överföra dem till mitt privata konto

Min fråga är då:

- Dessa 6000kr som jag räknade att de skulle gå till skatt samt egenavgifter, ska dessa vara kvar på mitt företagskonto eller ska jag överföra även dem till mitt privata konto? Ska jag sedan då ändra min privata inkomstdeklaration till summan på mitt uttaget(6000kr, i detta fall) och jag kommer då få betala in skatt samt egenavgifter privat? Eller är de företaget som betalar in det?
1472
246
Handelsbolag fungerar precis likadant som en enskild firma, dvs det är vinsten i bolaget som det blir skatt på, och skatten betalas utav delägarna personligen. Handelsbolaget i sig betalar alltså ingen skatt. ( såvida det inte äger en fastighet, och därmed betalar fastighetsskatt) Och om vi då tänker oss att du får in 12 000 i bolaget, och inte har nån enda utgift, så blir ju vinsten 12 000, och den ska du som delägare betala skatt på. Så tar du då ut alla 12 000, så bör du ju sätta undan ca hälften till skatt och avgifter. Resterande 6000 kan du köpa mjölk för. Så uttagets storlek spelar ingen roll för skatten. Skulle du bara plocka ut 2000 kr från bolaget, så beräknas ändå skatten på 12 000.
Anonym
Här är en bra artikel som handlar just om skatter i ett handelsbolag. Hoppas den kan hjälpa. www.starta-handelsbolag.se/information-handelsbolag/skatt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.