Ordningsföljd för min bokföring

Anonym
Hej,
Jag är ganska grön när det gäller min bokföring och behöver bara några snabba svar.
Jag har en enskild firma som omsätter ca 100000:- (använder mig av kontantmetoden) där jag inte har tagit ut någon lön utan mina intäkter täcker tyvärr bara utgifterna i år (ser ut att gå mot ett liter plus resultat på 4-5000 kr).
I början av året hade jag 0 kr på mitt företagskonto och var alltså tvungen att betala det från mitt privata konto (mellan mars-juni).
Nu undrar jag om jag gjort rätt med min bokföring:
Jag har satt in allt löpande i en pärn, registrerat det som en utgift i mitt bokföringsprogram mot kontor ”privat konto”.
När jag sen fick mina första fakturor betalda i slutet av juni förde jag över pengar från mitt företagskonto till mitt privata och registrerade även det i bokföringsprogrammet som återbetalning.
Det har blivit en del utskrifter på bankpapper med överföringar till min pärm.

Har jag gjort rätt eller hade det räckt att man bara registrerade allt på företagskontot i bokföringsprogrammet och sedan att man gjorde utläggen klara kunde man skippat kanske?
1073
139
När du för över privata pengar till företagskonto eller betalar kostnader med privat konto ska det bokföras som Egen insättning på kreditsidan (brukar vara konto 2018). När du överför pengar från företagskonto till privat konto ska det bokföras som Eget uttag på debetsidan (brukar vara konto 2013).

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.