Uppstartskostnader enskild firma vs AB?

4
Hej!
Helt ny här och i denna värld. Min fråga rör hur jag skall hantera inköp gjorda före start av min verksamhet.
Jag har precis startat AB, väntar på reg bevis och FA-godkännande.

Under 2017 har jag innestående konsultarvoden som inte betalats ut eftersom jag vill ta in dessa på AB och inte som lön. Jag har införskaffat dator och mobil mm under 2017 för att kunna utföra konsulttjänster.

Fråga 1: kan jag ta upp dessa inköp i AB som uppstartskostnader eller är det enbart tillåtet för enskild firma?

Fråga 2: om det inte går att ta upp uppstartskostnader i AB - skall jag då istället använda enskild firma (har en sådan utan aktivitet) och både ta in konsultarvoden för 2017 på enskild firma samt bokföra uppstartskostnader i den enskilda firman. Sedan kan jag under 2018 fortsätt i mitt AB och avveckla firman?

Fråga 3: om jag skall fakturera för konsulttjänster, skall jag då fakturera med moms eller utan moms?

Tack för en bra site!

PS AdBlocker kan slås av specifikt för en viss domän under inställningar i tillägg. Det finns en Whitelist och man lägger då till "foretagande.se" DS
1468
246
Teoretiskt sett får du inte göra avdrag i ett AB för kostnader som uppkommit tidigare. Bolaget fanns ju inte då. Men det kan du ju kringgå genom att sälja grejerna från dig själv in i AB, så fort bolaget är klart. Marknadsmässiga priser gäller, och ingen moms. ( såvida du som privatperson inte är momsregistrerad) Det är enklare än att börja kludda med den enskilda firman. Beroende på vilken bransch du konsultar i så är det normalt alltid moms på konsulttjänster. 25%. Men om du jobbar inom byggnation så kan det ju eventuellt bli fråga om omvänd byggmoms.
4
Stort tack för bra svar!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.