Bokföring av årsöverskjutande fakturor i annan valuta

21
Enligt titel:

Jobbar som frilansande översättare. Enbart mot byråer runtom i Europa. Har tuffat på i några år nu och försöker att undvika obetalda fakturor vid räkenskapsårets slut. Nu blir det likväl en liggandes och seden bjuder som bekant, då jag använder kontantmetoden, att om fakturan är daterad i december så bokförs den på 2017 i detta fall:

https://www.verksamt.se/driva/ekonomi-och-bokforing/lopande-bokforing

"Om du använder kontantmetoden bokförs inte fakturorna när du skickar dem till kunden eller när du själv tar emot fakturor, de bokförs först när de betalas. Det är bara vid räkenskapsårets slut (bokslutsdagen) som ännu obetalda fakturor tas in i bokföringen."


Då jag enbart fakturerar i EUR (och i vissa enstaka fall USD), vet jag inte den exakta summan i SEK för dessa obetalda fakturor förrän pengarna kommer in. Kan slå på några hundra. Frågan är då hur jag gör under kommande periodiska sammanställning och sedermera momsredovisning när jag inte har den exakta summan. Bör jag höfta, skicka in och sedan korrigera?
33
8
Hej Rickard, Nu rör det väl sig inte om några enorma kurssvängningar i EUR under december månad, men valutakurs för fakturadagen funkar alldeles utmärkt och eftersom du använder kontantmetoden skulle jag också anse att bokslutsdagens valutakurs skulle kunna fungera. Eftersom det är utländska kunder inom EU som du säljer till så är det ju reverse charge och ingen moms som utgår utan endast en informationssiffra som lämnas i momsrapporten och likaså gällande periodisk sammanställning. Du ska inte behöva rätta eller korrigera något i efterhand utan gör enligt ovan så blir det både rätt och riktigt. Ha en god fortsättning! :)
Driver 6530 Redovisning KNA AB

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.