Bokföring av Kvitton och utlandsköp (noob frågor)

3
Jag har under 2017 startat upp en enskild firma för lite konsult och teknikutveckling vid sidan av mitt fasta arbete och tänkte nu avrunda min första bokföring.

Intäkter (utgående fakturor) så väl som inköp på faktura (inkommande fakturor) har jag bokfört under året, men jag har också en liten bunt med kvitton på mindre inköp som jag inte tagit hand om ännu. Skall dessa bokföras precis som vanliga fakturor? Dvs skall jag lägga upp säljaren som leverantör i programmet och bokföra det precis som en vanlig faktura, eller borde jag göra det på något annat sätt?
Programmet jag använder är Promikbook (bara för att det är gratis), men det känns för komplicerat för mitt behov egentligen och jag tycker inte det är så intuitivt. Där finns i alla fall ingen solklar väg att gå för kontantköp/kortköp mot kvitto.

Jag har även gjort en del små inköp från utlandet med. Hade tänkt se dem som privata inköp bara för att inte krångla till det med import (har bara registrerat mig för handel inom Sverige), men jag undrar om jag ändå kan bokföra dem som utgifter i företaget på något sätt? Det rör sig om småbelopp (under 2000kr) inom EU.

Tacksam för hjälp 🙂

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.