Hjälp angående intäkter

6
Hejsan.
Jag har ett heltidsjobb. Men på min fritid så gillar jag att bygga hemsidor m.m

Jag har nu de senaste två månaderna börjat tjäna rätt stora pengar på Google AdSense.

Förra månaden gjorde jag 5000kr, denna månad förväntar jag mig göra minst 10000kr.

Funderar på om detta kan gå som hobbyverksamhet. Jag känner att det börjar bli rätt stora pengar, men å andra sidan vet jag ej om det kommer att fortsätta i denna takt.
Det kan vara en "boom" just nu, och om en månad eller så kanske jag inte längre drar in dessa pengar.


Så skulle vilja ha lite tips, är det lönt att direkt dra igång en firma? Eller ska man vänta och se om det håller i sig under flera månader?


Tacksam för svar!
33
8
Godkväll! Gällande att starta bolag så bör du göra en uppskattning om framtiden och därefter försöka ta ett beslut utifrån det underlaget. Men vore märkligt om din boom är så extremt temporär? Men tänkte inte gå in så mycket på din verksamhet i sig. Det som dock är helt klart att det är beskattningsbart från första kronan, det kan ej gå under hobby dessvärre.
Driver 6530 Redovisning KNA AB
6
Tack för svar! De sidor som tjänar pengar just nu handlar om kryptovalutor, vilket just nu är väldigt omtalat ämne. Vilket har gjort att jag fått väldigt mycket besökare. Där av tänker jag att det kan ändras rätt snabbt. Men man vet aldrig. Okey, så hobby kan vi stryka med andra ord. Vet att man kan ta det som inkomst av näringsverksamhet, men antar att det finns fördelar med enskild firma. Jag få läsa på lite. Vet du hur det är om jag för tillfället låter det gå kanske två månader, låter pengarna bara sitta på mitt konto. Och sedan om då kanske två månader när man har fått en klarare bild av hur det artar sig då väljer att starta en firma. Är det ok? Eller måste jag startar det så snabbt som möjligt?
33
8
Jag förstår, men krypto lär vara hett ett tag till som det ser ut. Eftersom du har ett heltidsjobb vid sidan av finna väl risk att dessa pengar hamnar över skikten för statlig skatt vilket kan bli dyrt både utan firma och med enskild firma. Visst kan man avvakta, men ju förr desto bättre egentligen. Eftersom pengarna är från två månader bakåt så ska de ju egentligen skattas redan nu i vår eftersom de avser 2017 också. Annars kan man ju försöka använda någon frilansfinans eller likande upplägg för att försöka slippa starta företag om det bara är temporärt, dock tveksamt om det går med adsense...
Driver 6530 Redovisning KNA AB
6
Okey, du nämner statlig skatt, har inte koll på vart gränsen går, men det är ju som det är i såna fall. Det måste man ju skatta för. Men jag ska läsa på lite och får då kanske försöka starta upp en firma då.
33
8
Gör så. Första skiktet för 2018 går vid 39’ per månad. AB kanske också kan vara ett alternativ om hemsidor är något du är duktig på. Då går det att spara vinsterna och komma undan ytterligare statlig skatt om man vill.
Driver 6530 Redovisning KNA AB
36
3
Då du har en osäkerhet över hur mycket du kommer dra in så starta en Ekonomisk Förening till att börja med, både billigt och funkar som en egen juridisk person. Ekonomiska föreningar kan även senare äga aktiebolag om du vill gå vidare med det och kan startas med intjänat oskattat kapital av föreningen. Tänk dock på att det måste vara minst 3 medlemmar i föreningen, kanske du och dina föräldrar eller andra personer du litar på till 100% Läs på om ekonomiska föreningar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.