Aktiebolag

Anonym
Jag är en av tre delägare i ett aktiebolag som nu vill skriva över min del till de andra delägarna mot en mindre köpesumma. Dock när de andra delägarna frågade mig vad jag ansåg att min del i bolaget var värd och jag svarade dem med min min åsikt om värdet och varför fick jag nedan till svar från en av delägarna.


Efter ditt förslag så har vi tagit råd av en revisor för att se över bolagets status och historik. Det han har kommit fram till är följande: Jag lade förra året ned Handelsbolaget då jag var ensam kvar som ägare, vilket inte är okej i ett handelsbolag, och du drog dig ur 2016. Det visar sig att det var handelsbolaget som lade in pengarna för aktiebolaget när detta startades men att vi aldrig har sålt aktierna till oss tre delägare. Detta är ett direkt fel som måste justeras för att kunna få en ren likvidation av handelsbolaget. På revisorns inrådan har jag därför tagit fram ett formellt underlag för oss alla tre där vi erbjuds att köpa aktierna i xxxxx AB till nominellt värde. Dvs samma värde som handelsbolaget betalade när bolaget startade.
Först när detta aktiebelopp är erlagt kan vi notera nya ägare i aktieboken och samtidigt erhåller vi varsin säljnota för dessa aktier. Detta är också viktigt både för att inte handelsbolaget ska behöva betala förmånsvärde på denna ersättning samt för att vi i ett senare skede ska kunna deklarera aktierna vid eventuell försäljning av de samma.
Både jag och Xxxxx har fått samma underlag och ska därför inom 30 dagar betala in likviden för dessa aktier.
Vi har också blivit ombedda att påvisa nedlagt arbete i aktiebolaget under året för att inte riskera en ”sköntaxering” för att inte ha påvisat anställda eller inhyrd arbetskraft i större utsträckning än vad vi tidigare deklarerat. Detta är nu gjort och vi har därför en ny preliminär resultat- och balansräkning med oss när vi ses på söndag. Resultatet i bolaget för 2017 blir dessvärre närmare noll efter dessa åtgärder men vi har ju ändå vårt aktiekapital intakt så det är ju alltid något.




Dock vid lite efterforskningar/googlande på bl.a. allabolag.se, såg jag att denna påstådda revisor inte är någon revisor. Samt att en av mitt bolags delägare sitter med i styrelsen för den påstådda revisorns bolag.
Jag har även upptäck att de fört över en större summa pengar till ett bolag som ägs av mamman till en av mina ”kollegor”, och där även kollegan sitter med i styrelsen.

Vad kan jag göra??
1009
206
Hej, Det är ju inte helt onormalt att det blir "problem" när någon vill dra sig ur. Inte säker på att de andra ägarna här försöker förstöra något för dig. Du bör ju starta med att kontrollera om det som de skrivit stämmer. Betalade du eller HB för aktierna? Det är ju inte helt otänkbart att HB betalade? Du bör vidare kolla om ni hade något kompanionavtal i HB och AB som reglerar fallet. Annars låter det som ett rättvist erbjudande att köpa till nominella värdet, i steg ett. Om man då ska betala in för aktierna bör man först undersöka vart pengarna går. Ska de till HB (som fortfarande finns?) och vidare till de ursprungliga ägarna? Eller till den siste kvarvarande bolagsmannen? Det är ju möjligt att man inte har rätt till något från HB om man bara lämnar. Men det bör du ju funderat på redan när du lämnade om det fanns några tillgångar. Du bör kolla vilka ändringar som gjorts i det du skriver om nedlagt arbete. Har ni arbetat i AB ett år utan lön? Eller har ni tagit ut pengar utan att redovisa? Är det så att ni nu redovisat löner för året så ska ni kunna ta ut de pengarna också. Angående "revisor" så kallas ofta redovisningskonsulter och ibland ekonomer i allmänhet för "revisor" även om de inte är det. Det kan vara så att delägaren inte försökt lura dig utan bara använder ordet lite oförsiktigt som de flesta. Men du kan ju alltid kräva att någon annan tittar på detta, tex om ni faktiskt har en revisor. Någon bör ju också kolla den summa som förts över.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.