Fakturera ifrån privat bankkonto

Anonym fråga
Hejsan gott folk!

Jag har nyligen startat en enskild firma, den är godkänd men jag har ännu inte hunnit starta ett bankkonto åt firman. Min första faktura går iväg under veckan och jag lär då skriva att betalning sker som en överföring till mitt privata konto hos banken. Det innebär att kunden överför summan till min bank ink. moms & skatter. Jag förstår att ansvaret ligger hos mig att redovisa detta samt att föra över pengarna till företagskontot när det är igång, men om jag helt enkelt struntar i att ta upp denna faktura i mitt företag, vad är troligaste utgången då? Då ser det väl ut som en vanlig överföring till mitt privata konto och jag kan hålla tummarna och använda pengarna privat rakt av? Det är klart att det blir problem ifall det kommer fram, men hur skulle skatteverket/banken se det utan att göra en revision? Ser man att överföringen kommer ifrån ett företag eller vad kan hända?
Finns det någon har som har ett vettigt svar på mina funderingar?

Hoppas att ni har en fortsatt trevlig dag!
1009
206
Det enda vettiga svaret är att du ska ta upp försäljningen i firman och skatta för den.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.