Hur bokförs & betalas A-skatt? (du är både anställd & har eget)

29
Tjena!

Jag ska börja arbeta som timvikarie på skolor och bedriver redan en enskild firma sedan 2017. Min enskilda firma har ingenting med mitt timvikariat att göra. Jag har en FA-skattesedel (fast det heter Registerutdrag numera) så jag kan bli anställd samtidigt som jag har enskild firma.

Det undrar över är hur detta skall bokföras och hur stor del av "bruttolönen" jag ska få för att själv betala in skatt och eventuella arbetsgivaravgifter?

Ska jag få både lön+skatt+arbetsgivaravgifter från skolorna så betalar jag in skatt+arbetsgivaravgifterna precis som vanligt till samma OCR-nr som preliminärskatten för enskilda firman?

Eller ska jag bara få lön+skatt och så betalar jag in skattedelen till samma OCR-nr som preliminärskatten för enskilda firman medan skolan betalar in arbetsgivaravgifterna?

Hur bokförs dessutom denna intäkt som "anställd av annat företag" när man bedriver ens enskilda firma? Blir det annan bokföring av skatten som betalas in från denna intäkt? Eller är det vanliga K1930 D2012 som även gäller här?

Tack så hemskt mycket för svar på förhand! / Max.
1009
206
Hej, Att du har FA-skatt innebär att du både kan bedriva enskild näringsverksamhet OCH vara anställd. Du ska skilja på dessa. Anställningsdelen funkar som en vanlig anställning. Dvs din arbetsgivare ska betala arbetsgivaravgifter och dra källskatt. Du får utbetalt en nettolön som en vanlig anställd. I deklarationen justeras sedan skatten för året precis som för en anställd (det kan dock vara större skillnad på dragen och verklig skatt då inkomst räknas samman med firman). Du ska alltså inte bokföra din anställning. Om du å andra sidan tar uppdraget i egenskap av enskild firma ska det bokföras. Då ska du själv betala alla skatter. Här är ju viktigt hur du och skolan kommit överens. Har du anställningsavtal eller avtal genom firman? Det kan ju också ha vikt vid bedömningen vad du driver för verksamhet i firman, om det är samma som du tar anställning som.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1069
139
Vet inte om jag förståttt dig rätt, men du skriver att timvikariatet inte har något med enskilda firman att göra - då ska du inte heller bokföra ersättningen för timvikariatet. Sen när det gäller vilket OCR du ska betala skatt till så finns bara ett för dig personligen, spelar ingen roll vad skatten avser.
29
Tack så mycket för svaren! Timvikariet har inget med min enskilda firma att göra så det inte att bokföra det som om jag gjorde timvikariet på uppdrag via enskilda firman. Det jag undrar då är att kunna räkna ihop det här med vinst så att jag är noga med att observera när jag når gränsen för att börja betala statlig skatt. Vad av lönen är det som anses vara "vinsten"? I enskild firma är det intäkt-kostnader = vinst. Vad är då vinsten i en lön som anställd? Är det nettobeloppet (efter dragen skatt) eller är det bruttobeloppet (före dragen skatt) som jag ska räkna som vinst? Tack för på förhand igen! / Max.
1069
139
Det som ska beskattas från anställning är bruttolönen. Det blir lite problematiskt att hålla reda på hur man ligger till skattemässigt när man både är anställd och driver enskild firma. Det är där vårat program, eFRedo, gör det hela så mycket enklare eftersom du alltid kan se hur du ligger till skattemässigt.
1
I en enskild firma är vinsten efter skatt ca 60 % av intäkter- kostnader. SKV har snabbkurser på webben ang skatt för företagare på deras hemsida. Skatten är privat och inte företagets, så du kan bokföra den som eget uttag eller betalning av prelskatt för att bättre ha koll. Det kan vara värt att lägga 2 tusen på ett skatteprogram för att lära sig.
1069
139
Hur mycket vinsten efter skatt blir i enskild firma är beroende av många faktorer, t.ex. var man bor, medelemskap i kyrkan, den totala årsinkomsten m.m. Ifall resultatet av intäkter - kostnader är 500.000 och man bor i en kommun med en skattesats på ca 32 % och är medlem i svenska kyrkan så får man behålla ca 60 %. Ifall resultatet istället är 200.000 får man behålla närmare 70 %, ifall det är runt 1.000.000 får man behålla mindre än hälften. Det kan alltså vara svårt att under året veta hur stor del av pengarna som är ens egna ifall man inte har hjälpmedel för det.
1468
246
Ett billigt alternativ är ju att använda skatteverkets gratis uträkningsprogram som finns på nätet. Då får man rätt på några kronor när, om man matar in rätt uppgifter.
1069
139
Ja, fast då ska man vid varje återkommande uträkning mata in sin kommunalskattesats, begravningsprocent, kyrkoavgiftsprocent. Man ska även varje gång beräkna och mata in sin näringsinkomst efter avdrag för egenavgifter, summera ihop och mata in alla månadsinkomster, alla månatliga skattebetalningar, alla årets ränteutgifter, underlag för fastighetsskatt Det går väl att göra ovanstående, men som med allt annat så gäller väl att förenkla så mycket som möjligt.
29
Eftersom tråden är mycket aktiv så tänkte jag passa på att fråga här: Jag har fixat Kivra och registretat bankkonto för utbetalning av eventuell skatteåterbäring och jag bokförde bokslut för 2017 med en vinst på 259 000 SEK i enskilda firman. När jag ska inkomstdeklarera nu i mars, ska jag ange 25% i egenavgifter som avdrag som kostnad på denna vinst? Så: Vinst: 259 000 SEK Egenavgifter: 64750 SEK Fast om jag minns rätt så verkade detta redan vara avdraget (inräknat) i min nya skatt jag skulle betala då jag uppdaterade min preliminära inkomstdeklaration för 2017 efter mitt bokförda bokslut. Om jag räknade rätt så blev det cirka 48% av hela vinste som jag skattade på. Låter detta rimligt? Tack för svar igen på förhand! / Max. EDIT: Jag ser nu här i skatteuträkning att vid beräknad förvärvsinkomst på 299 200 SEk så blev det totalt 143 410 SEK att betala in i total vinstskatt för 2017 (vilket jag gjorde då jag alltid betalade in 50% på alla intäkter). 143 410 / 299 200 = 47,9 %. Låter det som rimlig slutskatt för 2017:s bokslut på en vinst på 299 257 SEK (men beräknad förvärvsinkomst står det 299 200 SEK) eller har jag blivit "rånad"? Eller ja, ser nu att det är 280 600 SEK som är "beskattningsbar förvärvsinkomst" vad nu det betyder. Skulle det innebära: 143 410 / 280 600 = 51% vilket betyder en vinstskatt på 51% på en beräknad vinst på 280 600 SEK fast min egentliga vinst som jag bokförde var 299 257 SEK.
1069
139
Om du inte har några övriga inkomster så är 143.410 alldeles för mycket skatt om du har en vinst av enskild verksamhet på 259.000. Ifall du inte har några andra inkomster och skulle bo i Stockholms län, Upplands väsby kommun, Eds församling, vara medlem i svenska kyrkan och ha ha 7 karensdagar skulle det bli enligt följande: Resultat.....................................................................259 000 Avdrag för egenavgifter.................................. -46 544 Resultat av näringsverksamhet...................212 456 Taxerad förvärsinkomst...................................212 400 Grundavdrag.......................................................... -27 200 Beskattningsbar förvärvsinkomst...............185 200 Kommunal inkomstskatt....................................58 523 Kyrkoavgift...................................................................1 639 Begravningsavgift........................................................455 Egenavgifter..............................................................46 545 Jobbskatteavdrag............................................... -16 659 Slutlig skatt...............................................................90 503 Det skulle alltså då bli en skatteprocent på 90 503 / 259 000 = 34,9 %
29
Oj! Slarvigt av mig att missa 40 000 SEK i uträkningen. Det är 299 257 SEK det grundar sig på. I länken nedan så finns en bild på skatteuträkningen med personuppgifter utsuddade: [img]https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/27913343_10156204715278023_6289531087908457514_o.jpg?oh=ee8276eedc3cf93fa23d704032eabda8&oe=5B1C7063[/img] Bilden är bifogad som fil om länken ovan inte skulle fungera. Kolla där och berätta om det låter rimligt där. Klicka på bilden/filen nedan så förstoras den: [attachment=380]IMAG0498.jpg[/attachment]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.