Bokföra förändring av varulager

5
Hej

jag vill bara kolla om jag har gjort rätt. Jag bokför mitt handelsbolag och har bokfört varulager enligt följande:

Ingående balans 2017 i varulagret var 0 kr då det sålde slut 2016.
Under året köpte vi in varor för 37182 kr (konto 4010)
Vi sålde av varulager för 5383,5 kr (försäljningsbeloppet högre) (totalt varulager värderat till 35890 SEK) vilket jag tänker ger en varulagerökning som UB på 30506,5 kr för 2017. Är det då riktigt att jag bokför förändringen i varulager som 30506,5 kr eller ska jag tänka att bokföra differensen istället på 5383,5 kr?

Såhär har jag gjort:
1460 Varulager 30506, 5 Debit
4960 Förändring av varulager 30506, 5 Kredit

Resultaträkning:
I resultaträkning ökar alltså vinsten då varulagret räknas in till nettoförsäljningen:
Nettoförsäljning +10585
Varuinköp -37 182
Förändr varulager: + 30 506,50
Bruttovinst= + 3 954,70

Kan detta stämma? Eller borde jag bara dra av de varor som sålts, att de skulle vara förändringen i varulagret på 5383,5 kr?

tack!
1009
206
Hej, Om du börjar med att fundera på vad som ska finnas på balanskonto för lager (14xx). Där ska ligga UB det inventerade lagret (ev minskat med inkurrans). Förändringen av varulager är bara skillnaden mellan balanskonton för lager IB och UB. Dvs hade du noll IB och inventering på 35890 UB ska förändringen vara 35890. Så gör man om man använder enkla metoden och då bokför inköp under året direkt mot 4xxx-konton.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
5
Hej Johan, tack för ditt svar! Men om vi då även sålt ett par varor under året så bör väl det dras av UB, dvs det nya UB är 30506,5 kr (vi sålde av 150 st varor med lagervärde 5383,5 kr)? Det är väl balansdagen som inventeringen ska göras, ögonblicksbilden då 20171231? Tänker jag rätt? Hade vi haft 10.000 kr i IB varulager torde väl formeln bli (vilket vi nu inte har men): IB 10000 (+Inköp 35890) (-Försäljning 5383,5 kr) UB 40506,5 Diff som jag då skulle bokfört blir skillnaden mellan IB och UB, dvs förändringen (ökat med 30506,5). Nu när jag inte har någon IB blir jag så förvirrad hur jsg ska tänka.
1009
206
Hej, Om vi börjar med att göra en inventering. Den ska göras på bokslutsdagen (eller nära intill och spegla lagret på bokslutsdagen). Men inventeringen gör man en värdering (lägsta värdets princip, ev inkurrans mm). När du sedan sumerar detta ska beloppet vara det du ska ha i UB på dina balanskonton för lager. Steg 1 är altså att din bokföring ska visa verkligheten. Ditt lager i balansen ska visa vad som verkligen finns i lagret. Steg 2 är sedan att hantera diffen mellan vad du kanske hade i UB mot vad du ska ha enligt steg 1. Där bokför du mot ett konto för lagerförändring (4xxx) mot lager (14xx). Debet/kredit beror på om du ska öka eller minska bokföringen. Om du håller med om steg 1 så innebär det också att det inte spelar roll om du köpt/sålt saker under året. Kontot ska visa vad som verkligen finns där. Och vad som verkligen finns där visas av inventering+värdering av den. Sedan vill jag fråga hur du hanterar lager konto 14xx under året. Bokför du inköp mot lager och försäljning mot lager? Den metoden är svår om man inte har lagersystem, men det kanske du har? I ditt exempel har du UB 40506,5. Om då inventeringen visar 38506,5, vad ska du då ha i bokslutet?
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
5
Hej tack för svaret! Jag läste nog lite för fort ditt första svar tror jag och sedan krånglade jag till det igen. Med ditt första svar så bekräftar det att jag gjort rätt. "Dvs hade du noll IB och inventering på 35890 UB ska förändringen vara 35890." Jag hade noll i IB och inventering på balansdagen 30506,5 kr. Tack för hjälpen!
1009
206
Hej. Skönt att det löste sig. Det var nog jag som förstod fel i det du skrev först. Jag tolkade "totalt varulager värderat till 35890 SEK" som att du inventerat och värderat till det beloppet, men du menade nog något annat. Därför jag hakade upp mig på fel belopp. Skönt att det blev bra tillslut ändå.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
Hej jag har 2 frågor. 1) Jag hade tidigare ett inköpspris på en vara på 85:-/st. Nu har leverantören höjt priset så det uppgår till 115:-/st. Detta gäller vara 1. När det kommer till vara 2 så har anskaffningsvärdet sänkts från 15:-/st till 10:-/st. Hur ska jag bokföra detta? 2) Jag är tvungen att rea ut en del av mitt lager till 50%. Det som reas ut inne söljas direkt. Hur ska jag ta hänsyn till rean av mina produkter i bokföringen? Simon

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.