Betalt det mesta med privat kort I AB - hjälp!

Anonym
Hej! Behöver hjälp av någon kunnig..
Har gjort väldigt många betalningar med privat kreditkort (för att det har varit smidigt) åt mitt aktiebolag. Alltifrån kontorsmaterial till andra inköp. Hur ska jag bokföra detta? Kan man ta det som "kassa" som jag förstår kan anses vara kontanter som inte behöver finnas synligt på mitt företagskonto, eller hur gör man? Jag förstår i realiteten att AB har en skuld till mig, men jag känner att jag helst inte vill börja krångla med knepig bokföring...Hur gör man detta SmidigaSt? Vill göra om och göra rätt. Tips? För och nackdelar?
Tacksam för snabbt svar.
1470
246
De inköp du gör med privat kort bokar du mot konto 2893, då uppstår en skuld där som du sen kan ta ut, eller om det finns uttag från företagskontot som saknar kvitto, dom bokas också mot 2893, 'ägarkonto'. Saldot på 2893 ska alltid vara 0 eller minus, dvs att bolaget är skyldigt dig pengar. Det får inte vara tvärtom. Det här är ju inte krångligare bokföring än att boka det på nåt annat konto.. Kassan är företagets pengar, och ska motsvara de pengar som företaget har tillgängliga i kontanter. Den kan alltså aldrig ha ett negativt saldo.
Anonym
Tack för svar! Två följdfrågor: 1. Vad blir verkfikationen? Fungerar själva fakturan som jag betalat för privata pengar eller ska man ta print screen på privatkontot? 2. Måste jag betala tillbaka skulden till mig själv? Så små pengar ändå..
1470
246
Fakturan plus nån utskrift från när du betalat den, så det framgår att det faktiskt är du som betalat. Och själva fakturan behövs ju för eventuellt momsavdrag. Är det kvitton som betalats med kort behöver du kunna visa att det är ditt korts slutsiffror på kvittot. Detta för att man inte ska kunna samla ihop kvitton på bensinmackar t.ex. Nej, det finns förstås inget krav på att skulden betalas tillbaka. Men det är rätt bra att ha en liten post på det kontot med en skuld till dig. Så småningom kanske du skaffar ett kort på bolagets konto, och skulle man då handla och tappa kvittot, eller råka ta fel kort när man köper mjölk till barnen, så är det praktiskt att ha en liten skuld att kvitta mot, så slipper det bli lön direkt.
Anonym
Tack för svar! Hur länge kan den skulden följa med i företaget så att säga? När jag bokför..ska jag då alltså bara bokföra dessa poster? Jag behöver alltså inte börja göra ytterligare en post utöver detta som specificerar vad jag köpt (exempelvis frimärken)? 2018 Kredit (Belopp inkl moms) 4000 Debet (Belopp exkl moms) 2641 Debet (Moms)
1470
246
Skulden kan ligga kvar hur länge som helst. Konto 2018 ska inte finnas i kontoplanen för ett AB, då har du valt fel kontoplan. 2893 är kontot för ägares insättning i AB. I övrigt var det rätt, och vill du lägga allting på konto 4000 så är det ju upp till dig, men bokföringen blir ju rätt torftig. Frimärken läggs ju exempelvis vanligen på konto 6250, 'portokostnader'. Men då är det alltså [u]istället[/u] för konto 4000.
Anonym
Tack för svar! Vid exempelvis porto betalt på privatkort bör jag använda 2893(k), 6250(D), 2641(D)?
1470
246
Japp, förutom att just porto var ett dåligt exempel, då det inte är nån moms på det. :) Så bara 2893 och 6250.
Anonym
Stort tack för all hjälp!!
1
Hej, Jag har gjort samma sak men jag hade inga problem med bokföringen, utan med skatteverket. Jag vill helst slippa släpa runt ett kreditkort till och sätta upp Swich och Paypal lösningar till företaget när jag kan använda mina privata. Då frågade jag skatteverket om det är principiellt ok att göra på det här viset och fick då svaret, "Företagets egna kostnader ska som huvudregel betalas direkt av företaget själv men om man, t ex vid nystart innan det hunnit bli klart med företagskonto, behöver göra ett utlägg åt företaget så kan man göra så. Observera att bolaget måste vara bildat för att det ska kunna ha egna kostnader. Dessutom, om kostnaden är mer än 4 000 kr inklusive moms behöver man ha ett skrivet kvitto där det framgår att det är företaget ifråga som är köpare (inte du) - detta för att företaget ska kunna lyfta momsen på kostnaden." Ok, huvudregeln är.... men då frågade jag, "Nu har jag företagskontot klart men jag skulle vilja slippa ha ett kreditkort till, skapa swish och Paypal lösningar åt företaget. Är det ok att betala förbrukningsinventarier med mina privata kreditkort, swich och Paypal så länge jag redovisar det med kvitton och konterar det mot 2893 skulder till närstående?" Då svarade de, "Förbrukningsinventarier är företagets kostnader och som mina kollega skrev är huvudregeln att företaget själv ska stå för dessa kostnader, vilket innebär att du inte kan löpande betala med ditt privata kort. Det ä enbart vid undantags fall som man ska använda sig av utlägg för en anställd. Så inköp till företaget ska göras direkt med företagets pengar." Nu undrar jag om någon kan svara på hur känsligt det här verkligen är för skatteverket? Det viktiga är väl att det blir rätt i bokföringen? Eller ska man passa sig noga så man inte får smäll på fingrarna och måste göra om alltihop?
1
[quote="Urban Brundell" post=41385]Hej, Jag har gjort samma sak men jag hade inga problem med bokföringen, utan med skatteverket. Jag vill helst slippa släpa runt ett kreditkort till och sätta upp Swich och Paypal lösningar till företaget när jag kan använda mina privata. Då frågade jag skatteverket om det är principiellt ok att göra på det här viset och fick då svaret, "Företagets egna kostnader ska som huvudregel betalas direkt av företaget själv men om man, t ex vid nystart innan det hunnit bli klart med företagskonto, behöver göra ett utlägg åt företaget så kan man göra så. Observera att bolaget måste vara bildat för att det ska kunna ha egna kostnader. Dessutom, om kostnaden är mer än 4 000 kr inklusive moms behöver man ha ett skrivet kvitto där det framgår att det är företaget ifråga som är köpare (inte du) - detta för att företaget ska kunna lyfta momsen på kostnaden." Ok, huvudregeln är.... men då frågade jag, "Nu har jag företagskontot klart men jag skulle vilja slippa ha ett kreditkort till, skapa swish och Paypal lösningar åt företaget. Är det ok att betala förbrukningsinventarier med mina privata kreditkort, swich och Paypal så länge jag redovisar det med kvitton och konterar det mot 2893 skulder till närstående?" Då svarade de, "Förbrukningsinventarier är företagets kostnader och som mina kollega skrev är huvudregeln att företaget själv ska stå för dessa kostnader, vilket innebär att du inte kan löpande betala med ditt privata kort. Det ä enbart vid undantags fall som man ska använda sig av utlägg för en anställd. Så inköp till företaget ska göras direkt med företagets pengar." Nu undrar jag om någon kan svara på hur känsligt det här verkligen är för skatteverket? Det viktiga är väl att det blir rätt i bokföringen? Eller ska man passa sig noga så man inte får smäll på fingrarna och måste göra om alltihop?[/quote] +1 Har något ett svar? Söker svar på samma sak.
1470
246
Jag har aldrig sett några problem med det, och har kunder som betalar massor med privata kort. Det viktiga är att det står rätt köpare på kvittot, där är skv stenhårda om det handlar om lite belopp. Men står du i en butik och ska köpa en dammsugare till bolaget så bryr sig ju inte butiken om vilket kort du betalar med, om du vill ha ett kvitto skrivet på bolaget. Som jag skrev innan så kan det dock vara bra att kunna styrka att det faktiskt är ett kort som du har, eller haft. ( kontrollen kan ju komma ett par år senare ). Detta för att visa att man inte samlat kvitton ifrån papperskorgar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.