Utdelning på kvalificerade aktier

3
Hej,

Jag har startat mitt AB företag 2016 och har bokföringsår 1 jan till 31 dec.
Har jag rätt att ta ut en utdelning år 2017 för resultat för år 2016 enligt 3:12 regeln eller uppfyller jag inte kravet nedan?

"Du får beräkna och tillgodoräkna dig ett gränsbelopp när du äger aktier vid beskattningsårets ingång. Du får inte tillgodoräkna dig något gränsbelopp samma år du startar bolaget eller köper aktier av någon annan."

I min årsbokslut 2016 har jag inte noterad att jag avsatt utdelning till ägarna och inte noterat en ny balanserad räkning.

Om jag har rätt till utdelning enligt förenklingsregeln kommer jag notera rättelse i årsbokslut år 2017 för år 2016 för utdelning och ny balanserad räkning.

Tillbaka till frågan har jag rätt att ta ut en utdelning år 2017 för bokföringsår 2016 enligt 3:12 regel?
1073
139
Du hade rätt att ta utdelning 2017 för räkenskapsåret 2016. Om du i efterhand kan ändra årsredovisningen och bokföringen för 2016 så att du bokför utdelningen på ett skuldkonto till dig själv så ska det väl kunna fungera att ta upp utdelning enligt 3:12 reglerna i din personliga inkomstdeklaration för år 2017. Annars är ju ett alternativ att skjuta fram utdelningsutrymmet till inkomstdeklarationen fört 2018, skjuta fram utdelningen till 2017 och sedan ta beskattningen i inkomstdeklarationen fört 2018.
1472
246
Man kan aldrig ändra en årsredovisning. Det ska till nåt alldeles extra i så fall. Den ligger fast betydligt hårdare än exempelvis deklarationen till skatteverket. Har man glömt att ta upp en utdelning i en årsredovisning så kan man besluta om efterutdelning när som helst, och den utgår då från de siffror man lämnat i senaste årsredovisningen. Enklast är ju dock som Stig säger, att ta alltihop på 2017-2018.
3
Tack för era svar! Då gör jag så att jag ansöker om en efterutdelning hos bolagsverket, går att göra det på verksam.se såg jag precis. Räcker det sedan att notera i min årsbokslut 2017. Förändring i eget kapital och sedan produktionsresultat för tidigare år 2016 enligt extra bolagsstämma. Och sedan förändring i eget kapital för 2017? /E
3
Tack för era svar! Jag har i min inkomstdeklarationen för 2017 angett i K10 att jag har sparat utdelningsutrymme till nästa år (2018) som motsvarar förenklingsregel för resultat 2016. Det räcker väl att jag skriver totala summan utdelning i årsbokslutet för 2017, summan av det jag sparat från 2017 och det som jag har 2018. (det jag hade kunnat ta ut 2017 och det som jag har rätt att ta ut 2018 enligt 3:12 regel.)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.