Beskattning när man är anställd och driver eget samtidigt

Anonym
Hej!

Jag har en fråga ang beskattningen när man är anställd och även driver eget företag samtidigt.

Om inkomst av tjänst ligger runt 300tkr per år och överskottet i firman på ca 100tkr blir man beskattad för 400tkr sammanlagt eller separat? Jag tänkte mer på skatteeffekten då det är stor skillnad när man deklarerar 100tkr i enskild firman och inte har andra inkomster och det är en helt annan sak att bli beskattad för 400tkr...

Tacksam för lite tips om någon vet!
1069
139
Beskattningen sker för den sammanlagda inkomsten, så det blir mer skatt för enskilda firman ifall du även har en anställning.
Anonym
Det låter surt... men tack för ditt svar!
1468
246
Ett alternativ som jag brukar rekommendera i de här lägen är att starta ett AB. Då lägger du alla inkomster från din egna verksamhet där och tar tillsvidare inte ut nån lön. Bolaget får visserligen betala bolagsskatt, men resten finns ju kvar där tills den dag du kanske får ändrade inkomstförhållanden från anställningen. Har det sen gått så lite som 4 år, så har du ett sparat utdelningsutrymme på aktierna på runt 700 000.
Anonym
Tack för ditt svar! Men om jag redan har ett AB med ett sparat utdelningsutrymme på ca 900tkr kan jag då överta enskild firman? Nackdelen är att jag har ca 300tkr i P-fond i EF sedan tidigare...
1468
246
Visst kan du låta bolaget ta över firman. Det går att föra över periodiseringsfonderna till AB, men då krävs det också att man sätter in motsvarande summa pengar i bolaget. Något som kanske inte alltid är så lätt. Ett alternativ är ju att köra verksamheten i AB, och sen föra tillbaka p-fonderna på den maximalt tillåtna tiden, då blir det ju inga jättebelopp per år.
Anonym
Tack så mycket för dina svar! Verksamheten i ABet är redan igång och ditt andra alternativ låter ju faktiskt utmärkt...det visste jag inte att det går... Men måste man ändå göra en sådan överföring i bolaget motsvarande p-fonderna? Det är ju tråkigt om man är tvungen att göra så med tanke på att man betalar ju bara skatt på de P-fonderna om man tänker så.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.