Vidarebefordra faktura, kringå ledet

7
Jag har via mitt nya bolag, firma A, ett intresse av att köpa från leverantör L men saknar kreditvärdighet och kan således inte göra inköp. leverantören vill att jag handlar från mitt äldre bolag, bolag B, eftersom B har ett befintligt konto hos L.

Nu ser ägarförhållandena olika ut i respektive bolag där bolag A bör anvara så lite som möjligt för processen dvs slippa bokföringskrångel, ansvar osv.

Går det för bolag A att helt enkelt betala B:s fakturor eller måste A betala fakturan, för att sedan fakturera B?

Det bästa vore om det fanns ett smidigt och rättvist sätt att lösa detta?

Hur skulle ni gjort?
1470
246
Om det inte går att lösa med förskottsbetalning, så ska bolaget B betala för fakturan som är ställd till det bolaget. Sen får du fakturera mellan bolagen och sälja grejerna vidare till bolag A. Att det blir lite bokföringsjox, får man ta. Risken är annars, vid en eventuell momsrevision, så skulle en nitisk handläggare på skv neka er momsavdrag på den faktura som är betald av fel bolag.
7
Tack för svaret Vi får göra så helt enkelt. Tack än en gång
8
Hej! Jag råkade ta med en faktura åt en kund i min bokföring som står fakturerad till kunden. hur stor är risken att skatteverket kontaktar kunden vid en eventuell revision? Eller ska det krävas väldigt mycket att dom kontaktar kunder man utfört jobb till eller firmor man fakturor till?
1470
246
Om den tillhör nån av de 5 största fakturorna i den momsperioden, och därmed skulle bli uttagen vid en momsrevision, så kommer dom att slå ner på att det står fel namn på fakturan. Misstänker dom att både du och kunden dragit av samma faktura, så kan man nog räkna med att dom kollar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.